Theodor Tinius Tronerud: Instagram – et springbrett til en verden av digital poesi
Poesiens bevegelse mot en
digital tilstedeværelse er et faktum. I boken Ny nordisk. Lyrik i det 21.århundrede (2016), tar Louise Mønster
opp flere temaer knyttet til den gradvise overgangen fra tradisjonell til
digital poesi. Vi lever våre liv uadskillelige fra teknologien, og bokformatet
glir sakte over fra noe konkret til et digitalt format, eller som Mønster selv
sier: «bogen er ikke længere lyrikkens endegyldige medium.» (2016: 16). Dette
ser vi blant annet ved at dikt og diktsamlinger begynner å bli utgitt i
digitalt format, som Peter Poulsens diktsamling Rulleteksterne, som utkom som den første danske diktsamlingen i
e-bokform i 2010. Denne utviklingen ser vi også i stor grad i norsk lyrikk – det
interessante er hvilke konsekvenser denne utviklingen kan ha for norsk lyrikk i
framtiden.
Mønster skiller mellom to
former for nettpoesi; dikt delt på internett og dikt som har en mer multimodal
form, hvor teksten interagerer med andre modaliteter i mediet det blir
publisert i, for eksempel at teksten endrer form, størrelse eller farge ved
tastetrykk, gjerne kombinert med musikk, bilder eller andre illustrasjoner.
Enkelt forklart kan man si at dikt delt på internett også kan publiseres i
bokformat, mens den andre kategorien bare kan eksistere på nett. I sin artikkel
om digital poesi fra 2013 trekker Hans Kristian Rustad frem et sitat fra en
artikkel skrevet av Alice Bell. Hun
definerer digital litteratur slik: “written for and read on a computer screen
[and] that pursues its verbal, discursive and/or conceptual complexity through
the digital medium, and would lose something of its aesthetic and semiotic
function if it were removed from that medium” (Bell et al. 2010).
Dette tas også opp hos
Mønster når hun nevner at det multimodale kommer frem som et sterkt element i
samtidspoesien. Her i Norge har vi imidlertid sett mest av den andre formen som
Mønster omtaler, og da i form av dikt delt som bilder på sosiale medier. I
fronten av denne bølgen står eier av instagramkontoen @renpoesi, styrt av Ellen
Wisløff. Nærmere 100 000 følger hennes konto, hvor hun legger ut bilder av
både moderne poesi og klassiske dikt. Selv om bildedelingsappen Instagram
tillater deling av video og bilder, så er det interaktive elementet fraværende,
sett bort fra at man kan kommentere og «like»
innleggene. Skal vi benytte oss av Bell sin definisjon så vil ikke poesien
delt på Ren poesi kunne regnes som
digital litteratur, eller herunder digital poesi, ettersom det ikke ville miste
sin semiotiske funksjon om det ble tatt vekk fra sin plattform. Noe vi tydelig
ser, ettersom Wisløff har utgitt flere diktantologier i senere tid, bestående
av dikt som hun tidligere har delt på Ren
poesi.
Skulle man tro det
Mønster påpeker om en ny form for poesi, som tar i bruk Internetts muligheter
for multimodalitet, så skulle vi ha sett at de tradisjonelle diktene endret
form når de entret den digitale plattformen. Om vi tar Ren poesi som eksempel, ser vi derimot det motsatte – nemlig at
diktene publiserer som diktantologier i bokformat, altså en tradisjonell
tilnærming til poesien. Vi kan allikevel si oss enige i at diktene til Ren poesi er dikt delt på internett, men
spørsmålet er om det tar i bruk Internetts muligheter.
Adalaide Morris skriver i“New media poetics: As We May Think/How to
Write” at teknologien ikke bare utvider vår kapasitet, men også endrer
måten vi tar til oss kunnskap på, forstår vår egen subjektivitet, og kommuniserer
med andre mennesker på. Hun
påpeker også at «New media poems are not often lineated or rhymed, do not
neccessarily maintain stable or consistent configurations, and seem by nature
to bend – if not break – the founding constraints of the lyric as violently as
hypermedia, computer games [...]».
Adalaide sier altså at
ny-media dikt ikke følger den klassiske tradisjonen, men utfordrer, om ikke
knuser, det tradisjonelle rammeverket. Samtidig utfordrer den teknologiske
formen oss på andre måter. Wisløff knuser intet rammeverk. Hun har funnet en
plattform hvor hun kan dele dikt, både moderne og klassiske, og nå ut til et nytt
og bredere publikum. Det kan også tenkes at dette er et publikum som først har
fått øynene opp for lyrikk etter at de entret sosiale medier, og ikke leste
diktsamlinger i bokform tidligere. Den multimodale digitale poesien som gjorde
seg så fremtredende fra starten av 90-tallet, har falt i skyggen av sosiale
medier og delingen av dikt gjennom disse kanalene. Den amerikanske poeten og
litteraturkritikeren Dana Gioia støtter opp om dette når hun sier at poesien
har gått bort fra bøker, tidsskrifter, universiteteter, men nå kommer til
uttrykk i former som kan sprees gjennom massemediene. Eller som Rustad påpeker:
«Den digitale litteraturs form og funktionalitet er tæt knyttet til de
teknologier, som betinger dens fremtrædelse». Om man skal dele dikt på
Instagram så må man følge brukersnittet til appen, som vil si at man må laste
opp bilder av dikt i en gitt kvadratisk form. Dette vil da si at man må ta
hensyn til formen på diktet. Et eksempel på dette kan være at man ikke kan
publisere dikt med mange strofer, da det vil bli uleselig på grunn av
størrelsen på skriften.
Charles Beinstein antydet at «Poetics is the continuation of poetry by
other means» (1992: 160). Vi beveger oss bort fra det
tradisjonelle. Flere av Mønster sine tanker stemmer overens med Bernstein sine,
spesielt tankene om at nye medier vil skape nye former for poesi. Instagram har
utvilsomt blitt en viktig formidlingsportal av både nye og tradisjonelle
poeter, noe som fører til et viktig steg videre. Det kan tenkes at lyrikk som
sjanger nå når ut til et publikum som tidligere ikke leste dikt eller kjøpte
diktsamlinger. Dette kan blant annet være på grunn av at diktene er lett
tilgjengelige på en plattform som de uansett er brukere av, og at de kommer i
små doser og i et lettfattelig format. Dog kan det sies at Instagram som
plattform virker hemmende for forfattere med sine strenge krav til form og
innhold. Digital litteratur, og med det poesien, er som Bell sier «discursive
and/or conceptual complexity through the digital medium». Med begrensningene
til Instagram øker man publisiteten og tilgjengeligheten. Spørsmålet er bare om
man dra nytte av lyrikkens nye oppblomstring blant publikum, og ta utviklingen
videre utenfor plattformen slik at man også kan benytte seg av de andre mulighetene
som internett og teknologi kan tilby poeter med tanke på form og innhold.
Kanskje ser vi en utvikling mot en mer grensesprengende digital poesi, som kan
tilby en ny multimodal opplevelse nærmere andre formater som film og musikk, enn
det diktsamlinger i bokformat kan.
Kommentarer
Legg inn en kommentar