Fredrik Bjerknes: "Straff"
Diktet
«Straff» av Cecilie Løveid er noe av det mest nyanserte og presise som er
skrevet om etterspillet etter terrorangrepene 22. juli, uansett sjanger.
Cecilie
Løveid er en allsidig poet og dramatiker. Diktet «Straff» som sto på trykk i Aftenposten
8. april 2013, griper rett inn i den offentlige debatten som dominerte norske
aviser i tiden etter terrorangrepene 22. juli. Det rettslige etterspillet og
debatten som fulgte, handlet om tilregnelighet, hva slags straff
gjerningsmannen skulle få, og hvordan denne straffen burde utøves for å både
ivareta hensynet til de pårørende og den allmenne rettsfølelsen. Tusenvis av
kronikker, kommentarer og nyhetssaker behandlet disse spørsmålene, men ingen
gjorde det på samme måte som Løveids dikt.
«Straff»
åpner med verselinjen «Jeg er glad han fikk straffen han fikk. Som kjent skal».
Tematisk behandler diktet et offentlig spørsmål, men synsvinkelen er
individuell, det som formidles, er dikter-jegets subjektive oppfatning av hva
forbrytelsens straff skal innebære for gjerningsmannen. I essayet «Ikke solen,
men en brann. Om politisk lyrikk» fra boken Vinternotater:
essays refererer forfatter Henning Hagerup til den tyske filosofen Adorno, som
argumenterer for at lyrikken er et samspill mellom det individuelle og det
allmenne; det subjektivt forankrede diktet kaster lys over uerkjente
fellesmenneskelige størrelser nettopp ved å betone sin egen subjektivitet (1998
s. 181). Dikter-jegets subjektive nærhet til det omtalte er i denne sammenheng individuelt,
men også allmenngyldig ettersom terrorangrepene 22. juli er noe som angår alle
norske borgere. Det faktum at dikter-jeget sier noe subjektivt om forbrytelsens
straff, legitimerer også andre meninger om dommen, og dermed argumenterer
diktet implisitt for at alle synspunkter bør ivaretas i forbindelse med
domsavsigelsen. Gjerningsmannens navn og forbrytelsens karakter nevnes aldri
eksplisitt i diktet. Løveid demonstrerer hvor skjellsettende hendelsene 22.
juli er i nordmenns kollektive bevissthet ved å benytte to subtile synekdoker
(benevnelse som erstatter del for helheten) for å kontekstualisere diktet.
Ordene gallauniform og regjeringsskrivebordet er tilstrekkelig
for å henvise til gjerningsmannen og terrorangrepene, og dermed innsnevrer
Løveid diktets tolkningsrom og fester det til sin egen samtid. Når vi så kommer
til straffens innhold, er diktets domsavsigelse imidlertid en annen enn Oslo
tingretts: Istedenfor å stenges inne til evig tid skal gjerningsmannen ifølge
diktet gjøre sine botsøvelser hos familien til ofrene. Han skal utføre oppgaven
alene, uten bruk av stand-ins eller dobbeltgjengere. I Løveids penn blir diktet
imidlertid en slik stand-in, og diktet gjør nettopp det poeten vil at gjerningsmannen
skal gjøre; det legger en kurv med fortid og fremtid på ofrenes grav, tømmer
oppvaskmaskinen til alle foreldrene og gjør sønner og døtres plikter. På den
måten gjør diktet noe som gjerningsmannen aldri vil klare, nemlig å se ofrene
og anerkjenne hvilke dyptgripende konsekvenser terrorhandlingene 22. juli fikk
for de etterlatte.
Diktet
har en relativt fri form og inkonsekvent versedeling. Allerede i første
verselinje inntreffer linjeskiftet på en måte som gjør at det skapes en
dirrende spenning og en usikkerhet om hva som skal komme. Denne formen for
bevisst, men tilsynelatende tilfeldig versedeling er gjennomgående i diktet, og
hver gang et linjeskift inntreffer, tar diktet en ny vending. Linjeinndelingen
markerer en motivert pausering, og det skapes et rom for at språket og tanken
gis en form for resonans i pausen som følger linjedelingen (Janss & Refsum
2005 s. 59). Diktets uforutsigbare form blir dermed en representasjon av hvordan
tilfeldige hendelser kan skape store vendinger i et liv ‒ en allegori som peker
på gjerningsmannens kommende livsskjebne, men også en tilbakeskuende refleksjon
over hvordan en rekke sammenfallende hendelser og tilfeldigheter førte til at 77
mennesker mistet livet i terrorangrepene 22. juli. Akkurat som et dikt
plutselig kan skifte retning, kan også et liv bli forandret for evig eller
avsluttet på et øyeblikk.
Det
er nettopp diktets avslutning den italienske filosofen Giorgio Agamben ønsker å
løfte frem i artikkelen «The End of the Poem». Hovedpoenget i artikkelen er at det
siste ordet i et dikt ikke representerer den samme muligheten eller vendingen
vi finner i de tradisjonelle versebindingene, så hva skjer når et dikt plutselig
stopper? Ifølge Agamben representerer diktets slutt noe abrupt og ufullendt. Han
hevder at dikt aldri ender i fullstendig forståelse, men at det kollapser i
stillhet i et endeløst fall (1999 s. 434). På slutten av diktet «Straff» skjer
det en form for nullstilling og tilintetgjørelse i siste verselinje: «Derfor,
og selv om han gjør alt dette, blir det stille.» Gjerningsmannen, og diktet,
kan forsøke å gjennomføre botsøvelsene, men det hele vil være forgjeves fordi
ingen kan forstå det uforståelige eller tilgi det utilgivelige. Løveid setter
punktum, men diktets slutt representerer likevel noe midlertidig. 22. juli vil
aldri glemmes eller forsvinne.
Norsk
samtidspoesi har flere ganger blitt kritisert for å ikke være samfunnsengasjert
og politisk nok. I essayet «Dikt som religionserstatning eller: Hva er galt med
norsk samtidspoesi?» i Vinduet i 2007
anklager Bendik Wold norske poeter for å være feige, introverte og
antidemokratiske og hevder at poesien har utspilt sin rolle i samfunnet fordi
den har latt seg redusere til noe «opphøyd» som bare hentes frem i forbindelse
med spesielle anledninger. At poesien har en spesiell funksjon i samfunnet, så
vi tydelig like etter 22. juli da Nordahl Griegs dikt «Til Ungdommen» fikk en
ny aktualitet (Andersen et al. 2012 s. 57). Kampdiktet «Til Ungdommen» ga trøst
og håp, uttrykte en fellesskapsfølelse og manet til samhold i en situasjon som
var preget av sjokk og vantro. Umiddelbart etter terrorangrepene trengte folk
et dikt med sterke programerklæringer som de kunne samle seg bak. Etter hvert
som tiden gikk og rettssaken ble berammet, oppsto det imidlertid også et behov
for å reflektere og forstå. Resultatet var naturlig nok et skred av polemiske
tekster om tilregnelighet, straffeutmåling og gjerningsmannens politiske
tilhørighet.
«Straff»
går inn på flere av disse stridstemaene, men på en annerledes og mer subtil måte
enn avisartiklene og kronikkene i dette tidsrommet. Diktet er tydelig
demokratisk i den forstand at dikter-jegets subjektive nærhet til det omtalte
er en legitimering av ulike synspunkter om temaet som diktet adresserer. Løveid
demoniserer aldri gjerningsmannen og kommer aldri med programerklæringer, og
hun henfaller heller aldri til sentimentalitet når hun ser ofrene og de etterlatte.
Ifølge Hagerup har «gode politiske dikt en tendens til å romme nyanseringer av
posisjonene de inntar (de trenger ikke alltid være tilsiktet fra poetens side)
i form av problematiseringer av et saksforhold, tvil, kritikk og antydninger om
at tingene kan forholde seg annerledes enn det de blir fremstilt i diktet»
(1998 s. 184). Det er nettopp disse nyansene og antydningene Løveid får frem
når hun bevisst benytter synekdoker og motiverte versebindinger. Diktet er
festet til sin samtid og en bestemt kontekst, men tolkningsrommet er likevel aldri
helt lukket. Med diktet «Straff» viser Løveid at diktet som kunstform kan
behandle komplekse samfunnsspørsmål i sin egen samtid på en nyansert og
gripende måte.
Litteratur
Agamben, Giorgio. 1999. «The End of the
Poem» i Jackson, Virginia & Yopie Prins. 2014. The Lyric Theory Reader: A Critical Anthology. Johns Hopkins
University Press.
Andersen,
Per Thomas, Gitte Mose, Thorstein Nordheim. 2012. Litterær analyse. En innføring. Pax forlag.
Hagerup,
Henning. 1998. «Ikke solen, men en brann. Om politisk lyrikk» i Vinternotater: Essays. Tiden Forlag.
Janss,
Christian & Christian Refsum. 2005. Lyrikkens
liv: Innføring i diktlesning. Universitetsforlaget. 2. opplag
Løveid,
Cecilie. 2013. «Straff» i Dikt 2001 – 2013. Kolon 2013. Side 343
Wold,
Bendik. 2007. «Dikt som religionserstatning. Eller: Hva er galt med norsk
samtidspoesi?» I Vinduet: [http://arkiv.vinduet.no/tekst.asp?id=477]
Kommentarer
Legg inn en kommentar