Usman Andreas Ahmad: "Til en Gran", romantikken, paradokset og fremmedgjøringen
Henrik Wergeland trenger neppe noen
introduksjon. Som den kanskje mest prototypiske av romantiske diktere som Norge har
produsert, er det nærmest en klisje å velge å skrive om akkurat ham. God kunst,
skal vel imidlertid være «evig grønn», og jeg tror derfor det likevel kan være
interessant å prøve å møte hans diktning med en innfallsvinkel fra et mer
samtidig ståsted. Slik kan vi forsøke å slå fast hans diktnings, og lyrikkens
som sådan, relevans i vår tid. Det betimelige spørsmål som i den forbindelse
reiser seg er: er romantikken død? I dag er det kjensgjerninger at mennesket
har besteget månen, underkuet naturen til sin egen forbrukende og kommersielle
fordel, og dykket dypt inn i havets dunkle dyp. I en tid der oppdagelsen og
kartleggingen av verden ser ut til å være fullendt, dens fantastiske
naturfenomener vitenskapelig forklart gjennom empirisk forskning, kan det virke
fånyttig å sysle med lyriske refleksjoner rundt naturen og dens «undre». Er vi
blitt immune for lyrikkens fortryllende, magiske språk og universalromantikkens
åndelige verdenssyn? Er den bare en rest etter en forgangen tid? Hva er poenget
med lyrikk i dag? Hvorfor trenger vi lyrikk?
Naturen er gjenstand for debatt og
observasjon i ymse sammenhenger også i dagens samfunn. For miljøentusiaster,
henvises den til med moraliserende undertoner som offer for vår menneskelige
overdådige grådighet og korporative forbrytelser. For vitenskapsmenn og
fysikere, er den et studie- og observasjonsobjekt. Det hersker vel ingen tvil
om at den moderne mann har oppnådd metoder for å utforske og bokstavelig talt,
beskue naturen, som er uten historisk sidestykke. Synssansen er blitt utvidet
med midler som teleskopet, mikroskopet, forstørrelsesglass, muligheten til å
fryse tiden i bilder for all ettertids betraktning ,så de kan gjennomglos med
alle sine minutile detaljer. Med disse utallige ressurser den moderne mann har
til disposisjon i sitt møte med verden, skulle man tro det fulgte at han hadde
ervervet den høyeste form for erkjennelse noensinne og en innsikt og viten i
kosmos hemmeligheter som kunne misunnes av filosofer som Platon, mystikere som
Johan Bohme og deres like. Spørsmålet forblir likevel: Har vi virkelig sett
naturen?
Diktet «Til en gran» av Henrik Wergeland er en ode, eller et hyllingsdikt med karakteristiske romantiske trekk. Det består av ti strofer a syv verselinjer. Versemålet er jambisk og alternerer mellom tre og fire verseføtter. Diktet er i så måte tradisjonelt, med fast metrikk og rim. Diktet tematiserer dikotomien natur og kultur. Romantikkens velkjente idyllisering av naturen som det rene, uskyldige, Gudeskapte, og grenseløse, settes opp mot menneskeartens dekadente, besudlete og begrensede kultur. Kontrasten henspiller i diktet på hyllesten og apostroferingen av en enkel og forlatt gran som jamføres med menneskenes høytstående hellige byggverk. Sidestilt, skal imidlertid granen i sin alminnelighet vise seg å rage åndelig høyere enn disse forstenede, om enn kunstferdige «Taarn av steen». Naturen, forstås som en direkte veileder til den sanne virkelighet, det himmelske, den sanne kilde til alt, Gud.
Diktet «Til en gran» av Henrik Wergeland er en ode, eller et hyllingsdikt med karakteristiske romantiske trekk. Det består av ti strofer a syv verselinjer. Versemålet er jambisk og alternerer mellom tre og fire verseføtter. Diktet er i så måte tradisjonelt, med fast metrikk og rim. Diktet tematiserer dikotomien natur og kultur. Romantikkens velkjente idyllisering av naturen som det rene, uskyldige, Gudeskapte, og grenseløse, settes opp mot menneskeartens dekadente, besudlete og begrensede kultur. Kontrasten henspiller i diktet på hyllesten og apostroferingen av en enkel og forlatt gran som jamføres med menneskenes høytstående hellige byggverk. Sidestilt, skal imidlertid granen i sin alminnelighet vise seg å rage åndelig høyere enn disse forstenede, om enn kunstferdige «Taarn av steen». Naturen, forstås som en direkte veileder til den sanne virkelighet, det himmelske, den sanne kilde til alt, Gud.
Den stadige religiøse symbolikken
og allusjonene er gjennomgående, og fungerer som en resonansbunn hele veien.
Wergeland spiller, mest leker med et motsetningsforhold mellom den menneskelige
konvensjonelle religiøsitet på den ene siden, og antyder dens stundom
krampaktige forstilte formalitetspreg, versus naturens på sett og vis iboende
og uanstrengte religiøsitet og inherente åndelighet. Menneskets eller
samfunnets religiøse uttrykk, symbolisert i diktet ved alteret, presten og de
mektige katedralene, (str. 9)fremstilles som noe affekterte forsøk på å nå frem
til det guddommelige, «den Faldnes Midler» (str. 9) Det er menneskets forsøk
på, med sin ypperste flid, å frembringe denne numinøse age som det guddommelige
fremkaller. De syndefulle hendene, synes imidlertid ikke å lykkes like godt,
poengterer diktet, idet den mangler nettopp denne «uskyldigheten», og dermed
blir mer anstrengt og kunstig. Naturen behøver ingen mellomledd som står til
hinder for den direkte kontakt med Gud når den «til Gud umiddelbar// tør
tale»(str 9), ingen mellommann som må bane veien mot frelse. Skaperverket
snarere gjennomsyres av en guddommelig kraft og granen, hevder han, er et
helligere tempel enn menneskenes prangende byggverk, som Notre Dame,
Westminsterhall osv.(str 1) Den gotiske arkitektoniske stil, er kun et
avstumpet streben etter å etterlikne denne perfekte guddommelige skapning(jf.
den platoniske ide) som granen representerer. Selv ikke det mest storslagne og
majestetiske av menneskelig byggekunst kan måle seg med granen.
Dog døe du stolt, min Gran! Thi vid://Europas Kraft ei rækker did//at forme
sligen Pyramid,// som være kan dit Bild (str. 3) Granen er til forskjell fra mange mennesker i pakt med den guddommelige vilje
og intensjon, og er således ambassadør og formidler for Gud på jorda.
I romantikkens verdensanskuelse er naturen åndens objektivering, og Guds
kunstverk. Dikterens kunstverk, diktet, kan likeledes forstås som en imitasjon
av nettopp den guddommelige skapelsesakten. Poesi, stammer nettopp fra
det greske verbet «poiein», som betyr å gjøre, eller lage.
På samme måte som kunstverket er uttrykk for kunstnerens personlighet og vesen, er naturen en direkte inngang til å oppnå en forståelse av Gud. Verden og naturen er som en åpen bok som også må leses, og tolkes, noe Wergeland forklarer best selv, når han setter ord på universalromantikkens naturfilosofi i en enkel strofe:
På samme måte som kunstverket er uttrykk for kunstnerens personlighet og vesen, er naturen en direkte inngang til å oppnå en forståelse av Gud. Verden og naturen er som en åpen bok som også må leses, og tolkes, noe Wergeland forklarer best selv, når han setter ord på universalromantikkens naturfilosofi i en enkel strofe:
Den har ei sjæl, som ikke tror,
naturen er en aaben bog,
at mossens blege klippeflor
saa vel som rosen har sit sprog.
naturen er en aaben bog,
at mossens blege klippeflor
saa vel som rosen har sit sprog.
Det er svært fristende å trekke paralleller til den berømte persiske mystikeren Rumi (1207-1273), som uttrykker noe liknende.
In the garden
I see only your face
From trees and blossoms
I inhale only your fragrance.
Goethe, som var en av
opphavsmennene til romantikken, skal ha vært inspirert av den persiske
diktertradisjonen, noe som kommer til syne i navnet på en av diktsamlingene hans:
Goethes Divan.
Lite verdsatt i den syndefulle
menneskelige verden er granens skjebne, på lik linje med mange forgangne
menneskelige tapre heltesjeler( str.4-5), å snart skulle bli kuttet, avhogget
og brukt til menneskenyttige materielle formål. Dets fulle potensiale blir
aldri fullbyrdet. Dikteren trøster likevel granen med anerkjennende rosninger
bemerkninger som «mangtet Hjerte, der/Model for Himmeldomer er,/ukjent i
Pjalter slaar».
Gjemt mellom linjene, kan man
kanskje også ane en kritikk mot menneskets utilitaristiske nyttefilosofi.
Istedenfor å verdsette naturens åndelige aspekt, evner vi kun å se den
materielle nytten vi kan hente ut av den. Det er imidlertid ikke en svakhet i
granen selv, men en svakhet i menneskets oppfatnings- og erkjennelsesevne. Vi ser
det ikke.
Legger vi romantikkens lære til
grunn, er det derimot her dikterens prekære rolle kommer inn. Det er han som
skal formå å fungere som det guddommelige og utenomjordiske talerør. Dikteren
har som oppgave og guddommelig mandat å formidle det usette, det mystiske,
eller for å sitere Wellhaven, «det uutsigelige».
Fra et historisk perspektiv,
utgjorde romantikken et klart brudd med 1700-tallets rasjonalistiske og
deistiske «urverk-modell». Denne anså verden som styrt av mekaniske naturlover
som riktignok var igangsatt av Gud, «den første Motor/Beveger», men deretter
overlatt til sin egen regelmessighet. Guds rolle var ifølge denne
verdensanskuelsen betydelig marginalisert, intet mer enn et tilbaketrukket
vesen.
«Disenchantment» eller «avfortrylling» er et
begrep som brukes av historikere for å beskrive det som skal ha vært
konsekvensen av dette nøkterne synet på verden som utviklet seg i forbindelse
med opplysningstiden på 1700-tallet. Dette nye kosmologiske perspektiv ble
altså ledsaget av, slik jeg ser det, den ubeleilige bivirkningen
«Disenchantment». Til tross for de mange vitenskapelige og teknologiske
fremtrinn som kom i kjølvannet av denne rasjonalistiske tilnærmingen til
verden, oppdagelsene av naturlover som gravitasjonskraften og Newtons fysiske
lover, hadde den likevel kanskje dannet grobunn for en viss tørr alminnelighet
og meningstomhet? Etter den taksonomiske impuls på 1700-tallet hadde lokket
forskere rundt for å omfavne alle verdens hjørner for å måle opp, sette tall på
og kvantifisere alt de maktet i naturen, og blottlegge fysikkens hemmeligheter,
kunne muligens det meste virke overkommet og ingenting kunne lenger anspore.
«Gud er død» skulle Nietche si senere på 1800-tallet. Mennesket var med andre
blitt overlatt til seg selv i en åndsforlatt tilværelse. Kynisme og positivisme skulle bli naturlige
livsfilosofier som utartet seg videre. Kanskje kan det tenkes at denne
fremmedgjøringen og alienasjonen som følge av utskiftelsen av forestillingen om
verden som uttrykk for en langt mer dyptgripende hemmelighet Den gode Vilje, og overnaturlig tilsyn som
lagde et sjelelig terreng med riktig bakterieflora for en kynisk og
desillusjonert opplevelse av livet, som igjen kanskje sådde grunnen for
depresjon eller angst, som kan synes å ha blitt modernitetens allmenne
epidemier.
Det er i så måte svært nærliggende
å trekke inn Victor Slovskij og formalismens undringsbegrep.
Skjønnlitteraturens egenart, og da kanskje særlig lyrikken, består nemlig
ifølge formalismen i, at den bevirker en følelse av underliggjøring og
desautomatisering. Det gjør den blant annet ved å fremstille vante fenomener på
uvant vis. På denne måten, evner diktningen å formidle aspekter ved de
dagligdagse fenomener, som ofte går oss hus forbi i hverdagens hete. Automatikken og økonomien som preger
hverdagen og hverdagsspråket bidrar til å svekke intensiteten i opplevelsen av
omstendighetene. Lyrikken strekker opplevelsen ut i tid, og skjerper
beskuelsen. Dikteren gjør altså leserne og omverdenen mer oppmerksomme på deres
omgivelser, i deres tilværelse, og gjør dem slik en tjeneste, idet han hjelper
dem ut av sin egen slakke uoppmerksomme og nærmest søvngjengeraktige
tilværelse. På profetisk vis opplyser han den menige mann som er fortapt i
skyggenes verden, som i en Platons huleliknelse. Etter romantikkens ideal er
altså det dikteriske genis oppgave, den oppvakte som har opplevd et glimt av
den skjulte virkelighet, å kommunisere dette gjennom sin lyriske virksomhet.
Formalismen vektlegger også det
formelles evne til å vekke denne undringsprossesen og desautomatiseringen hos
leseren. Rytmer og fast metrikk har en tendens til å bli automatisert, idet
leseren belager seg på et forventet og kjent rytmisk mønster. Når rytmen
derimot bryter med denne forventningen, vil dette skape en overraskende og
dermed slående eller forbausende effekt. I «Til en gran» ser vi også dette
abrupte med at den fjerde verselinjen, av en eller annen grunn har en bråere
vending. Det har blitt hevdet at metrikken i diktet faktisk er en gammel salmestrofe
som har vært brukt av både Peter Dass og Kingo, men som ikke hadde vært brukt i
verdslig lyrikk før Wergeland. Dette er også et virkemiddel, som etablerer
diktets paradoksale fremstilling, og det religiøse elementet. Oksymoronen er mye brukt som i et
tedeums søde gru». Slike antitetiske formuleringer er nok et eksempel på
oppsiktsvekken.
Også enjambementet eller versebindingen kan bidra til å forsterke denne virkningen. Når meningen ikke fullbyrdes i verselinjen, men abrupt stopper i løse lufta, kan det oppleves som et slags hakk i lesningen, et kutt som fører til en viss suspens, og vi blir som lesere hengende. Dette kan virke desautomatiserende, og fenger derfor vår oppmerksomhet. Vi tvinges ut av den automatiske søvnaktige forventingens forskjellsløshet, og må være mer på hugget.
Cleath Brooks framsatte teorien om paradokset som lyrikksjangerens særtrekk. Til forskjell fra semiotikkens hverdagsspråk, som i all hovedsak bygger på konvensjon og vane, er lyrikken et «oppdiktet» språk som åpner for videre refleksjon rundt virkeligheten. Der hverdagsspråket snarere dekker for virkeligheten, hevdes det, ettersom det setter sosialt konstruerte merkelapper på ting, som bare må aksepteres, er lyrikken det avdekkende språk. Lyrikken utfordrer doxa, de alment rådende oppfatninger, og vekker, slik formalismen påpeker, sinnet opp til en mer bevisstgjort opplevelse av verden. «Til en Gran» oppvurderer dette ved første øyekast alminnelige og stusselige treet, og omtaler det i hyperbolske høystemte toner, på en måte som kan virke fremmed. Alle anerkjenner disse byggverks prakt, eller en kjerterads skjønnhet, slikt imponerer folk flest. Likevel er det egentlig kanskje denne lille granen, som det riktignok finnes tusener av, kanskje verdt å stoppe opp for, og ta en nærmere titt på. Slik Hanna Bramnes treffende poengterer, er nettopp lyrikkens virkefelt, å belyse de bortgjemte, små skjebner, de individuelle følelser, i motsetning til prosaens beskjeftigelse med de store linjer på et mer upersonlig og dokumentarisk plan.
I en tid der effektivitet og hastighet har blitt de viktigste og mest karakteristiske trekkene ved vårt samfunn, er lyrikkens, og absolutt romantikkens, insistering på å inderliggjøre livsfølelsen kanskje ikke så dum. Det er nok ikke tilfeldig «mindfulness» og alternative «New Age»- former for spiritualitet blir mer og mer populært. Mange føler seg innesperret og lammede i en mekanisk og følelsesløs verden. Lyrikken kan dermed være med på å berike vår tilværelse, gjennom den fornødne tjenesten den gjør oss, når den vekker oss fra vår sløve søvngange, og hjelper oss å reflektere rundt våre liv. Den kan åpne øynene våre for det store i det lille, det utrolige og fantastiske i det hverdagslige, og det vakre og gode i det stygge og vanskelige
For igjen å sitere Rumi : "Close both eyes / to see with the other eye."
Referanser: Per Thomas
Andersen. Norsk Litteraturhistorie , Universitetsforlaget, Oslo, 2003
P.T Anderson, G. Mose, T.Norheim (red.) Litterær analyse En innføring, Pax Forlag, Oslo, 2012
P.T Anderson, G. Mose, T.Norheim (red.) Litterær analyse En innføring, Pax Forlag, Oslo, 2012
Mads B. Claudi Litteraturteori
, Fagbokforlaget, Bergen 2013
Sejersted, Jørgen og Vassenden, Eirik , Lyrikk, en håndbok, Spartacus forlag, 2011
https://www.goodreads.com/quotes/tag/rumi-poetry
http://www.wergeland2008.no/wergelands-liv-og-verk/mangfoldige-wergeland/lyrikeren/enkelt-dikt/til-en-gran/
Sejersted, Jørgen og Vassenden, Eirik , Lyrikk, en håndbok, Spartacus forlag, 2011
https://www.goodreads.com/quotes/tag/rumi-poetry
http://www.wergeland2008.no/wergelands-liv-og-verk/mangfoldige-wergeland/lyrikeren/enkelt-dikt/til-en-gran/
Kommentarer
Legg inn en kommentar