Usman Andreas Ahmad: "Til en Gran", romantikken, paradokset og fremmedgjøringen
Henrik Wergeland trenger neppe noen introduksjon. Som den kanskje mest prototypiske av romantiske diktere som Norge har produsert, er det nærmest en klisje å velge å skrive om akkurat ham. God kunst, skal vel imidlertid være «evig grønn», og jeg tror derfor det likevel kan være interessant å prøve å møte hans diktning med en innfallsvinkel fra et mer samtidig ståsted. Slik kan vi forsøke å slå fast hans diktnings, og lyrikkens som sådan, relevans i vår tid. Det betimelige spørsmål som i den forbindelse reiser seg er: er romantikken død? I dag er det kjensgjerninger at mennesket har besteget månen, underkuet naturen til sin egen forbrukende og kommersielle fordel, og dykket dypt inn i havets dunkle dyp. I en tid der oppdagelsen og kartleggingen av verden ser ut til å være fullendt, dens fantastiske naturfenomener vitenskapelig forklart gjennom empirisk forskning, kan det virke fånyttig å sysle med lyriske refleksjoner rundt naturen og dens «undre». Er vi blitt immune for lyrikkens fo