Karoline Braadland: Samtidslyrikkens nye former
Det
kommer stadig nye former for lyrikk. Vi er midt i en svært spennende utvikling
av samtidslyrikken på flere måter. Bokutgivelser av lyrikk beveger seg fra
store til mindre forlag, det blir stadig nye muligheter og uttrykksformer for
lyrikken via digitale medier og en økende interesse for performance og lyrikk i
kombinasjon med musikk.
I
Ny nordisk. Lyrik i det 21.århundre
(2016) har Louise Mønster diskutert samtidslyrikkens utvidede felt. Den
klassiske, sentrallyriske tradisjonen har tidligere fokusert på diktjeget og
stilistisk ensartethet. Nå blir lyrikkens vanlige former og grenser utfordret
av samtidslyrikkens interaksjonslyriske norm. Den kjennetegnes både av
stilistisk og sjangermessig mangfold, sjeldent klart avgrensede dikt og
påvirkning av sosiale kontekster og diskurser.
Dette
fører til et skifte av forfatter- og mottakerfokus: Forfatteren er ikke lenger
tilbaketrukket og skrivende, men blir mer synlig og opptredende. Samtidig
endres mottakerens rolle fra passiv leser til en aktiv deltaker i det lyriske
fellesskapet, for eksempel ved at leseren må klikke seg gjennom et digitalt
verk og skape sin egen vei for lesningen av lyrikken. I motsetning til
tidligere kan det lyriske fellesskapet både være fysisk og virtuelt: fysiske fellesskap på litterære scener
og kafeer og virtuelle fellesskap for
diskusjon på blogger og sosiale medier.
I
tillegg finner det sted en orientering bort fra den tradisjonelle formidlingen
av litteratur via bøker publisert på store, veletablerte forlag. Lyrikken går
heller nye veier og blir oftere publisert på mindre forlag. De store forlagene
satser mer på kjente og bestselgende forfattere, sjeldnere på unge og
eksperimentelle lyrikere. Derfor har de lyriske forfatterne et behov for
alternative distribusjonskanaler med et ønske om å gjøre ting annerledes enn
det de store kommersielle, forlagene kan tilby. Selv om mindre forlag er en ny,
alternativ arena for samtidslyrikken, er dette samtidig usikre kanaler da disse
forlagene gjerne er ikke-kommersielle og ofte har en idealistisk profil med
begrenset levetid.
Den
amerikanske poeten, Charles Bernstein, er sentral i diskusjonene om
formidlingen av den nye diktningen. Allerede på 1990-tallet forutså han at det
vil komme en ny estetikk i forlengelse av de nye medienes muligheter, et
paradigmeskifte som først for alvor slår gjennom på 2000-tallet. Han påpeker at
det florerer av lyriske tekster med stor bredde og dybde som har betydning for
offentligheten, men at de dominerende medieinstitusjonene utelukker disse.
Bernstein mener at mediene har et svært tradisjonelt syn på lyrikken, og at
anmelderne kun definerer utgivelser publisert i bokform som betydningsfulle
verk og verdt medienes søkelys. Han kritiserer videre at diktarrangementer
sjelden anmeldes eller kommenteres i pressen.
Boken
er ikke lenger lyrikkens eneste medium. Det har oppstått nye og alternative
publiseringsmuligheter gjennom sosiale medier, blogger, fora for poesi og nett-
og sms-forlag. Det finnes nett- og sms-forlag som utelukkende publiserer
litteratur via elektroniske medier, for eksempel hele sms-diktsamlinger. Nett-poesi og poesi på nettet har fått stadig større betydning de siste årene. Poesi på nettet defineres som lyrikk som
finnes i den digitale sfære ettersom internettet er en mer tilgjengelig
distribusjonskanal enn klassiske forlag. Nett-poesi
defineres som diktning som interagerer med selve mediet.
Det
er også verdt å merke seg at samtidslyrikken ikke lenger primært er skapt for
det lesende øyet, men heller til det lyttende øre. Det muntlige elementet og selve
fremførelsen av diktet er blitt mer sentralt. Mange forfattere samarbeider med
musikere og lydkunstnere for å lage intermediale verk både av lyrikk og prosa.
YouTube blir ofte brukt som et arkiv og utstillingsrom for forfatternes
aktiviteter, for eksempel scener for opplesning, performance eller
musikkvideoer.
Selv
om internettet har en eksponerende rolle, er det likevel først og fremst på
fysiske scener at lyrikken får utfolde seg. De siste tiårene har forfatterne
hatt et økt fokus på fremførelse og formidling av poesi, og de spiller selv en
aktiv rolle i realiseringen av sine lyriske verk. Det er først når tekstene
kommer i bruk, at lyrikken får sitt virkelige uttrykk. Jan Erik Volds klassiske
opplesning av Kulturuke et godt eksempel. Det har videre oppstått et økende
antall performance-pregede arrangementer for lyrikken i det offentlige rom.
Når
samtidslyrikken sjeldnere når ut til et tradisjonelt publikum gjennom bøker,
blir det opp til hver enkelt person å oppsøke lyrikken der den befinner seg,
enten det er på en poesifestival eller i et digitalt og eksperimentelt verk.
Selv om det fortsatt er enkelte forlag som fokuserer på utgivelser av ny
lyrikk, får vi ikke lenger kun servert lyrikken gjennom etablerte, store
forlag. Et annet spennende utviklingstrekk er at det oppstår nye lyriske former
i digitale kanaler, noe som åpner opp for stor kreativitet i det digitale
rommet. Det kommer stadig nye publiseringsplattformer og uttrykksmåter for
lyrikken, og de mest eksperimentelle lyrikerne kan boltre seg i et hav av nye
teknologiske muligheter. Da gjelder det å skape kreativ lyrikk som blir lagt
merke til og vekker mottakerens interesse, slik at lyrikken kan tre opp fra
undergrunnen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar