Peder Inge Knutsen Samdal: Om “Samtidslyrikkens udvidede felt” - Louise Mønster
I kapittelet “Samtidslyrikkens utvidede felt” i boken Ny nordisk beskriver Louise Mønster
hvordan poesien har utviklet seg i Danmark på 2000-tallet. Utviklingen går på
hvordan poesien formidles, hvem som gir ut poesi og hvordan unge poeter
uttrykker seg i dag. Jeg vil i denne oppgaven hente ut hovedpoengene i Mønsters
tekst. Underveis vil jeg også sammenligne utviklingen i Danmark med hva som
skjer i norsk poesi, og lete etter likheter og ulikheter dem to imellom.
Et viktig utviklingstrekk ved dansk poesi, skriver Mønster
er hvordan den leses og spres gjennom sosiale medier: “...bogen er ikke længere
lyrikkens endegyldige medium. Tværtimot er poesien begyndt at gå nye veje. En
af disse nyorienteringer fører ind på de elektroniske medier …” (Mønster 2016:
16). Mens man tidligere møtte poesien mellom to permer, publiseres poesi i dag
på en annen måte. Dikt deles på sosiale medier og nettforum, og har fått en ny
og utbredt rekkevidde. Et eksempel hentet fra norsk kontekst er
Instagram-kontoen Ren poesi, som er
drevet av Ellen Wisløff. Den har nærmere 100 000 følgere og legger ut bilder av
nyskrevne dikt og gamle klassikere. Mønster poengterer at dette skaper en annen
interaksjon med leserne, og at det skapes nye fellesskap for leserne og poetene
(Mønster 2016: 17). Poet og anmelder i Dagbladet,
Endre Ruset, mener at dette utfordrer definisjonsmakten i litteraturen som
tidligere har vært forbeholdt de store forlagene. Poeter som har blitt refusert
av store forlag har gitt ut samlingene sine på egen hånd og nådd ut til en
leserskare som de fleste poeter bare kan drømme om. Flere av Instagram-poetene
når virkelig ut til publikum. Hvorpå Ruset mener at de store forlagene ikke bør
sitte på gjerdet, og heller bruke Instagram og andre sosiale medier til å
formidle diktene til kjente og kjære diktere som har gått bort.
Poesien går nye veier, men henger den tradisjonelle
utgiveren av poesi, forlagene, med? Mønster har undersøkt antall
poesiutgivelser fra de største forlagene i Danmark, og ser en tendens: Det blir
færre poesiutgivelser hos de store forlagene, og noen har stoppet fullstendig
med å utgi poesi. Det betyr derimot ikke at det ikke utgis poesi i Danmark,
fordi det er en økning i antall diktsamlinger hos mindre forlag, såkalt small
press. At poesi utgis av mindre forlag betyr ikke at dette er svakere
utgivelser, small press har en kvalitativ betydning, skriver Mønster. Denne
utviklingen skiller seg noe fra Norge, der de store forlagene (Cappelen Damm,
Aschehoug og Gyldendal) alle utgir poesi, og forsøker i varierende grad å leve
opp til redaktørlegenden Harald Grieg ord: et stort forlag skal både være børs
og katedral. Det betyr ikke det er fantastiske vilkår for poesien i norsk
forlagsbransje. Poeten Dan Andersen sa nylig opp jobben som forlagsredaktør i
Cappelen Damm og kritiserte utviklingen i forlaget i kraftig ordlag i
pamfletten Brev til ledelsen. Der han
blant annet er negativ til at Ellen Wisløff fikk lage en antologi om norsk
poesi på Cappelen Damm. Men hvis vi ser vekk fra de store forlagene, finner vi
andre, mindre forlag, som ligner på small press-forlagene Møster om. Jeg vil da
særlig trekke fram kunstnerhuset House of Foundation med base i Moss og
multiutgiveren Fanfare er to markante aktører. Begge har et sterkt fokus på
poesi i sine utgivelser.
Mønster viser til den amerikanske litteraturteoretikeren
Charles Bernstein, som mener at det i disse foraene, hos de små forlagene og
deres arrangementer, at den interessante litteraturen skapes og utvikles. Disse
poetene og tankene blir ikke fanget opp av den store offentligheten.
“Dominerende medier, kommersielle forlag og landsdekkende tidsskrifter” dropper
å dekke denne litterære scenen (Mønster 2016: 24). Bernstein var også tidlig
ute med å spå at nye medier ville skape et ny estetikk, og skape nye muligheter
for formidling. Fanfare er en norsk utgiver som har vært banebrytende på dette
feltet. Med litteraturprosjektet Ferdigsnakka koblet de sammen tekst, musikk og
design: og ga ut lydboksingler med opplesninger av forfattere, lydsatt av dj-er
og musikere, og med cover laget av grafiske designere og kunstnere.
Et sterkt bånd mellom musikk og poesi, er også en av
hovedtendensene i dansk litteratur Louise Mønster trekker fram. I Danmark har
det vært en økende interesse for rap, slampoesi og performancepoesi på
2000-tallet. Slampoesien har også fått fotfeste i Norge, og en av landets
fremste slampoeter, Fredrik Høyer, har hatt fulle hus med sin forestilling Grønlandssutraen på Nationalteateret.
Videre skriver hun at arrangementer der poeter leser egne tekster har fått en
større utbredelse og viktigere funksjon hos forfatterne. Noe hun mener er en
reaksjon på kommersialiseringen av litteraturen: “I takt med at mainstream,
massemedier og bestsellerkultur har vundet indpas, synes der altså at være
kommet et behov for etableringen af en modkultur og for alternative former for
fællesskaber” (Mønster 2016: 36). Dette finner også eksempler på i Norge, med
allerede nevnte House of Foundation som arrangerer en egen litteraturfestival
og Fanfare som har hatt live-opptredener med forfattere og musikere.
Det er kanskje ikke så overraskende at det finnes flere
likhetstrekk på poesiens vilkår og fremvekst i Danmark og Norge, all den tid
det er naboland. Poesien har fått en særegen stilling blant alle litterære
sjangre i sosiale medier. Formen og lengden på tekstene passer godt i mange
sosiale medier, noe som gjør det enkelt å publisere et dikt på Instagram. Den
største forskjellen, slik jeg tolker Mønster, går på de store forlagenes
engasjement for poesien. Trenden i Danmark er at de store forlagene
kommersialiseres i enda større grad enn i Norge, og at de dropper å publisere
diktsamlinger. Noen unntak finnes, selvfølgelig. Som Yayha Hassan debutsamling Digte, utkommet på Gyldendal, med store
salgstall og mye publisitet.
Litteraturliste:
Mønster, Louise.”Kap. 1: Samtidslyrikkens udvidede felt” i Ny nordisk. Lyrik i det 21. århundrede.
Aalborg universitetsforlag, 2016.
Artikkel:
Ruset, Endre. “Hvem bestemmer hva som er bra poesi?”. Dagbladet, 17. februar 2018.
Kommentarer
Legg inn en kommentar