Maria Endresen Hauge: Om poetisk form
I artikkelen "Om poetisk form" spør Atle
Kittang: Hva er form? Og hva er poetisk form? Kittang skriver om hvordan
litteraturfaget har skiftet retning, både når det kommer til begreper som form
og formalisme og selve begrepet kunst. Kittang belyser hva han legger i begrepet form og han opererer
med et såkalt dobbelt formbegrep. ”Form er det som formar, men også det som
omformar våre relasjonar til verda og oss sjølve,”[1]
skriver Kittang og forstår konseptet i lys av flere sjangre, ulik retorikk samt
formelle klassiske aspekter. Kittangs formulering lyder som følger: ”Form er
ikkje berre det som gir omriss og konsistens. Poetisk form frigjer også frå det
konvensjonelle, fastlagde og automatiserte. Den har med andre ord dobbel
verknad, den er stabiliserande og overskridande på same tid” [2]
Kittang
kobler denne refleksjonen over formbegreper til kulturbegreper, som også er
preget av en dobbelthet. På den ene siden forstås kultur som "rituell
åtferd,” der tradisjoner, det statiske og strukturelle står sterkt. På den
andre siden er kulturbegrepet knyttet til overskridelse og utprøving av denne
rituelle atferden, altså noe dynamisk og systembrytende. Kittang påpeker at et
studium av kultur bør ha rom for begge disse perspektivene: både blikket på det
statiske og strukturelle ved kulturen og blikket på det dynamiske og
systembrytende. Denne dialektikken overfører Kittang til begrepet om form. Form
er altså noe strukturelt som gjentar seg fra hendelse til hendelse, mens det
individuelle utrykket kan variere. Han eksemplifiserer ved å vise til en sonate
fra musikken. Selve sonateformen er tradert gjennom musikkhistorien fra den ene
komponisten til den andre, men selve substansen, musikken, er særskilt. [3] Han sammenligner også form med ei
støpeform – på samme måten som ”støpeformen har til oppgave å hindre en
flytende masse å renne ut i alle retninger ved å samle og avgrense den, er sonateformen
det som samler, avgrenser og gir fasong til en substans som uten denne formen
ville være a-morf – uten form.”[4]
Kittang baserer sin fortolkning av
formbegrepet på blant andre Theodor W. Adorno, representant for
Frankfurterskolen,[5]
som betrakter form som det som ”markerer kunstens strenge antitese fra det
empiriske livet, der dens eksistensrett ikke lenger er sikret. Kunsten har så
stor sjanse som formen har, og ikke større.”[6] Med
dette menes at form og innhold ikke kan betraktes som selvstendige størrelser,
men heller som uatskillelige.
For å illustrere dette doble aspektet ved
begrepet form, viser Kittang til en analyse to sonetter av John Donne
(1600-talls lyriker). Disse fanger opp både den ritualisere atferden, aspektet
som samler og bevarer, men også dynamikken og kreativiteten, det som sprenger
og overskrider. Det Kittang poengter om Donnes sonetter, er at de viser oss at
det som skaper formell individualitet ikke er en eller annen indre formtvang
som overstyrer det ytre settet av regler og forordninger, men snarere en
spenning mellom form og formbrudd: ”Det kjem til utrykk ikkje berre i metrikkens
forhold til språkrytmen eller i den fridomen som Donne tar seg med sonettens
formkrav når diktet blir konstruert, men også i forholdet mellom det
parafraserbare innhaldet i diktet og den meiningsskapande prosessen som går
føre seg i spelet mellom tanke og bilete.”[7]
Kittang understreker at det generelle poenget som
kommer til syne i Donnes sonetter, og som er et grunnleggende poeng i moderne
estetikk og litteraturteorier, er at det i dag ikke lar seg gjøre å
opprettholde et instrumentelt formbegrep som baserer seg på et skille mellom
form og innhold. Han peker heller på at det er snakk om formell individualitet
som er et resultat av spenningen mellom form og formbrudd og den spesielle
av-realiserende sammenflettingen av form og innhold som Adorno representerer:[8]
”All estetisk form er flettet sammen med innhold; en kan ikke bare tenke seg
formen i motsetning til innholdet, men tvert imot gjennom dette, hvis den ikke
skal falle som offer for den type abstraktet som pleier å få estetikken til å
alliere seg med reaksjonær kunst.” [9]
Litteraturliste
Claudi,
M. B (2013). Litteraturteori. Bergen Fagbokforlaget
Kittang, A. (2012). Poesiens hemmelige liv. Bergen:
Fagbokforlaget
[1] Kittang, A (2012), s. 20
[2] Kittang, A (2012), s. 18
[3] Kittang, A (2012), s. 20
[4] ibid.
[5] Claudi, M. B. (2013), s. 157
[6] Kittang, A (2012), s. 15
[7] ibid.
[8] Kittang, A (2012), s. 30
[9]
Kittang, A (2012), s. 29
Kommentarer
Legg inn en kommentar