Maria Endresen Hauge: Om poetisk form


I artikkelen "Om poetisk form" spør Atle Kittang: Hva er form? Og hva er poetisk form? Kittang skriver om hvordan litteraturfaget har skiftet retning, både når det kommer til begreper som form og formalisme og selve begrepet kunst. Kittang belyser hva han legger i begrepet form og han opererer med et såkalt dobbelt formbegrep.  ”Form er det som formar, men også det som omformar våre relasjonar til verda og oss sjølve,”[1] skriver Kittang og forstår konseptet i lys av flere sjangre, ulik retorikk samt formelle klassiske aspekter.  Kittangs formulering lyder som følger: ”Form er ikkje berre det som gir omriss og konsistens. Poetisk form frigjer også frå det konvensjonelle, fastlagde og automatiserte. Den har med andre ord dobbel verknad, den er stabiliserande og overskridande på same tid” [2]

Kittang kobler denne refleksjonen over formbegreper til kulturbegreper, som også er preget av en dobbelthet. På den ene siden forstås kultur som "rituell åtferd,” der tradisjoner, det statiske og strukturelle står sterkt. På den andre siden er kulturbegrepet knyttet til overskridelse og utprøving av denne rituelle atferden, altså noe dynamisk og systembrytende. Kittang påpeker at et studium av kultur bør ha rom for begge disse perspektivene: både blikket på det statiske og strukturelle ved kulturen og blikket på det dynamiske og systembrytende. Denne dialektikken overfører Kittang til begrepet om form. Form er altså noe strukturelt som gjentar seg fra hendelse til hendelse, mens det individuelle utrykket kan variere. Han eksemplifiserer ved å vise til en sonate fra musikken. Selve sonateformen er tradert gjennom musikkhistorien fra den ene komponisten til den andre, men selve substansen, musikken, er særskilt. [3] Han sammenligner også form med ei støpeform – på samme måten som ”støpeformen har til oppgave å hindre en flytende masse å renne ut i alle retninger ved å samle og avgrense den, er sonateformen det som samler, avgrenser og gir fasong til en substans som uten denne formen ville være a-morf – uten form.”[4]

Kittang baserer sin fortolkning av formbegrepet på blant andre Theodor W. Adorno, representant for Frankfurterskolen,[5] som betrakter form som det som ”markerer kunstens strenge antitese fra det empiriske livet, der dens eksistensrett ikke lenger er sikret. Kunsten har så stor sjanse som formen har, og ikke større.”[6] Med dette menes at form og innhold ikke kan betraktes som selvstendige størrelser, men heller som uatskillelige.

For å illustrere dette doble aspektet ved begrepet form, viser Kittang til en analyse to sonetter av John Donne (1600-talls lyriker). Disse fanger opp både den ritualisere atferden, aspektet som samler og bevarer, men også dynamikken og kreativiteten, det som sprenger og overskrider. Det Kittang poengter om Donnes sonetter, er at de viser oss at det som skaper formell individualitet ikke er en eller annen indre formtvang som overstyrer det ytre settet av regler og forordninger, men snarere en spenning mellom form og formbrudd: ”Det kjem til utrykk ikkje berre i metrikkens forhold til språkrytmen eller i den fridomen som Donne tar seg med sonettens formkrav når diktet blir konstruert, men også i forholdet mellom det parafraserbare innhaldet i diktet og den meiningsskapande prosessen som går føre seg i spelet mellom tanke og bilete.”[7]

Kittang understreker at det generelle poenget som kommer til syne i Donnes sonetter, og som er et grunnleggende poeng i moderne estetikk og litteraturteorier, er at det i dag ikke lar seg gjøre å opprettholde et instrumentelt formbegrep som baserer seg på et skille mellom form og innhold. Han peker heller på at det er snakk om formell individualitet som er et resultat av spenningen mellom form og formbrudd og den spesielle av-realiserende sammenflettingen av form og innhold som Adorno representerer:[8] ”All estetisk form er flettet sammen med innhold; en kan ikke bare tenke seg formen i motsetning til innholdet, men tvert imot gjennom dette, hvis den ikke skal falle som offer for den type abstraktet som pleier å få estetikken til å alliere seg med reaksjonær kunst.” [9]

Litteraturliste

Claudi, M. B (2013). Litteraturteori. Bergen Fagbokforlaget
Kittang, A. (2012). Poesiens hemmelige liv. Bergen: Fagbokforlaget


[1] Kittang, A (2012), s. 20
[2] Kittang, A (2012), s. 18
[3] Kittang, A (2012), s. 20
[4] ibid.
[5] Claudi, M. B. (2013), s. 157
[6] Kittang, A (2012), s. 15
[7] ibid.
[8] Kittang, A (2012), s. 30
[9] Kittang, A (2012), s. 29

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fredrik Bjerknes: "Straff"

Usman Andreas Ahmad: "Til en Gran", romantikken, paradokset og fremmedgjøringen

Karoline Braadland: "Ved Rundarne"