Maria Endresen Hauge: Metope
I “Metope” fra 1927 belyser Olaf Bull forgjengelighet og
melankoli i forhold til naturens gang samt forholdet mellom kunst og liv og
andre sentrallyriske temaer. Diktet bygges opp som en samtale mellom et lyrisk
jeg og dets apostroferte elskede. “Metope” har åtte strofer med variabelt
linjetall og diktet følger en tidvis bundet form, men med enkelte avvik fra
mønsteret. Eksempelvis er det variasjon i verseføttene. Femfotede verselinjer preger
diktet i sin helhet, mens de første strofene er firefotede. Kryssrim er
gjeldene i diktet og det er en veksling mellom kvinnelige og mannlig kadens: AbAbCdCd. At diktet i stor grad består av daktyler og trokeer skaper
en rytmisk uro som kan hevdes gjenspeiles i tematikken.
Diktet kan deles inn i tre deler, hvis første del består av
strofe to og tre, andre del fire til syv og siste del én og åtte. I første del
vandrer det lyriske jeg og hans elskede “i fuktig fjæresand,” og en blir
presentert for mannens tanker. I andre del er det kvinnens tanker som er i
fokus, mens siste del igjen er mannens refleksjoner over kvinnens tanker. At
det lyriske jeget framkaller kvinnen, blir en motsigelse til ’kvinnens tanker’:
kvinnen apostroferes og det er ikke en klar dialog og dermed ikke troverdighet
forankret i kvinnes strofer. Det lyriske jeget påkaller kvinnen i et ønske om
at hun skal tale og se. Dette kan sees i lys av Cullers teori om apostrofen som
en handling eller som en skaperkraft: Metope blir et eksempel på dette fordi
diktet skaper et jeg og et du som taler og blir omtalt og slik
etablerer apostrofen seg selv som et talende selv.
Cullers tidlige apostrofe-teori
formulerer ulike fortolkningsnivåer av apostrofen. Herunder omtales den som en
henvendelse til et objekt som en ønsker å gjøre til subjekt, et ønske om å
skape en relasjon til objektet som subjekt, samt en iscenesettelse av jeget
overfor et du. Disse måtene å tolke objektet på, kan føre til at en overdreven
subjektivisering og apostroferingen illustrerer en slags upålitelighet. Man kan også reflektere over om
det fører til et salgs overtramp. ”Når vi leser lyrikk, må vi nemlig ikke
glemme at det er et misforhold mellom språket og verden og muligheten for at
subjektet er språkskapt”[1] Hvis man ser dette i lys av formen på diktet,
kan man dra en parallell. Oppbygningen på diktet reflekterer nemlig en slags
omslutning rundt kvinnen. Dette kan
sees i at mannens tanker og refleksjoner utrykkes i første og siste strofe, og
på denne måten innrammer kvinnens midtre strofe. Denne omslutningen vises også
i kadensen, blant annet i de tre første verselinjene. Der omslutter den
mannlige kadensen “fast” og “alabast” den kvinnelige kadensen “bevare.” I
tillegg skjer en fysisk omslutning i diktet i siste strofe hvor kvinnen søker
trøst liggende i mannens fang: ”(…) i favnen min fornemme noget, som bare er
blik og sind og stemme i smertelige angst og anelse løst op!”
Naturmotivet i Metope er tydelig romantisk og det er underliggende
tonen om endring og forgjengelighet som blir forankret i ulike
motsetningsforhold og overganger. Det går fra dag til kveld, fra lys til mørke
og fra sommer til vinter og naturmotivene er skildret gjennom sansing: “luftens
lysende bølger synker svake som bækker af sol fra bjærgene, som blir.”
Naturfenomenenes uovervinnelighet kan gi en følelse av
ubetydelighet for mennesket og
naturkarakteristikken står som en motsetning til det
menneskeskapte og kulturinnslagene som formidles i diktet, som ”kirkespir” og
”graastensgjerde,” men det viser samtidig at menneske ”kan sette noen varige
spor gjennom kultivering” [2].
En kan spore en mangel av aksept hos det lyriske jeget på at naturen vil bestå
og forløpe, uavhengig av menneskets gang. Dette blir tydelig allerede i
åpningserklæringen hvor det lyriske jegets ambisjon om å eviggjøre det
kvinnelig du gjennom kunsten, blir
presentert: ”Dig vil jeg ømt i rytmer nagle fast. Dig vil jeg dypt og blivende
bevare i digtes evige, unge alabast!” Det skapes dermed en kontrast mellom det
lyriske jeget og kvinnens engstelse for livets flyktighet og naturens syklus. Gjennom
nettopp tittelen ”Metope” vises det til
”det antikke relieffet (metopen)” det ”blir bildet på kunstens evne til
å fastholde øyeblikket”[3]
Menneskets forgjengelighet kommer også
tydelig til utrykk i frasen “Jeg tænker paa kvelder som denne, jeg ikke faa lov
til at leve - paa modne marker, som bruser af korn, uten mig!” Likevel
er det en form for aksept i siste strofe, hvor kvinnen forsoner seg med sin uro
og forgjengelighet ”det eneste glimt af
haab, ” og ”Det lykkes at vække i meg en annen
evighet!”
Litteraturliste
Norheim, T. & Svare, S. I. H. (2012) Lyrikk. I:
Andersen, P. T., Mose, G. & Norheim, T. (red): Litterær analyse. En innføring. Oslo: Pax Forlag, s. 56-89
Sejerstad J. &Vassenden, E. (2011) Lyrikk. En håndbok.
Oslo: Spartacus
[1] Norheim,
T. & Svare, S. I. H. (2012) Lyrikk. I: Andersen, P. T., Mose, G. &
Norheim, T. (red): Litterær analyse. En
innføring. Oslo: Pax Forlag, s. 79
[2] Sejerstad
& Vassenden, 2011, s. 146.
Kommentarer
Legg inn en kommentar