Lars Lillehagen: Hvor passer ordet inn?
”Slik det er nå, når verden har eksistert
lenge, kommer ordene allestedsfra, og de er aldri der for første gang. Selv om
det kanskje ikke finnes et uendelig antall av dem, og heller ikke et uendelig
antall kombinasjoner, eksisterer det likevel et uuttømmelig landskap av ord,
som den enkelte aldri vil kunne rekke å vandre igjennom. Det er her det slutter
og begynner hvis man skriver dikt, i forestillingen om dette gåtefulle
landskapet. For dikt skaper man utelukkende av ord. ” (Christensen 2017).
Vi
har gjennom flere seminarer fra Hans Kristian fått noen grunnleggende kjennetegn
lagt fremfor oss for hva lyrisk diktning er. Versevending, men også
1. Musikalitet
og visualitet (formen er oftest på vers)
2. Nærhet
mellom det talende og det omtalte
3. Betydningstetthet
4. Selvrefleksivitet
5. Korthet
(Janss og Refsum 2003)
Det
han helt og holdent har glemt å legge til grunn, og som jeg vil titte nærmere
på er det Inger Christensen i sitt essay ” Det er ord alt sammen” mener skaper
et dikt: nemlig ordet.
Inger Christensen, en dansk systemdikter,
skrev dette essayet for et foredrag som et argument for nettopp ordet som ord.
Hun sier at mennesket, når det lar seg forlokke og overbevise av ordets makt,
kan la verden skapes rundt det. Hun drar frem eksempelet om at Johannes
Evangelium starter med at ”i begynnelsen
var ordet, og ordet var gud.” Selve ordet i seg selv er ikke guden i dette
tilfellet, men ”sett på denne måten [som
en innledning til skapelsesteorien] dreier det seg om menneskets tillit til
ordet som sådan, til det iboende magi, det selvgenererende evne til å skape en
egen forestillingsverden.” (Christensen 2017)
Hun forteller også om tilblivelsen av diktsamlingen
Alfabet, der hun satt med en stor ordbok foran seg, og som uhyre ordinteressert
skapte seg en stor katalog med vakre ord, det var først da hun kom til F, og så
Fibonacci, at hun kunne skape diktsamlingen på den måten hun gjorde. En systemdikter
er etter det norske akademis ordbok betegnet som ”en type
diktning som omformer tekst- og ordmodeller etter bestemte systemer” («systemdiktning»
2018).
System i
seg selv stammer fra det greske ”systema” som igjen betyr sammenstilling. Det
er sammenstillingen i sammenstillinger som utgjør det poetiske.
Det finnes
sikkert mange argumenter om at dikt ikke trenger å skrives med ord, ett morsomt
ett kan være Hugo Balls ikoniske dadadikt ”Karawane,” som lyder noe som dette:
Her er ingen av lydene faktiske ord, men de
spiller sammen i en slags lek. Ikkeordene har stavelser og assonans, altså
musikalitet. Her er det også fremført i en trio, og med stor innlevelse. Til
gjengjeld er tittelen et ord, eller bærer kanskje minnet om en karavan, altså
en flokk kameler eller et reisefølge gjennom ørkenen.
Et annet
argument Christensen selv trekker inn er at hun også har opplevd at ordene bare
ikke finnes, og at det hvite papiret bare er hvitt: ”Her vil det være naturlig å sette spørsmålstegn ved påstanden om at
dikt utelukkende blir skapt ved hjelp av ord og ingenting, det siste i form av
hvitt papir. Man vil søke trøst i forestillingen om at et dikt kanskje kunne
beskrive en opplevelse man har hatt, en episode fra hverdagen eller kanskje en
reise, en makeløs solnedgang, ja , hva som helst, eller at et dikt kunne bygge
på tanker man har gjort seg, ideer om for eksempel hvordan samfunnet burde være
innrettet, eller forestillinger om sammenhenger mellom alt levende på jorden.
Men dikt skrives ikke ut fra
opplevelser eller tanker, ideer og forestillinger om noe som helst. Dikt
skrives med ord.” (Christensen 2017)
Altså går
hun løs på tanken på at diktet er det som er bak ordene, at det formidles via
ordene. Hun fraskriver intensjonen med ordet, før ordet kommer frem, men setter
ordet som et senter der hvor meningen kan få lov til å bukte seg rundt. Det er
her lyrikken springer frem. Hun fortsetter: ”
det er først når man lytter til ordene, deres rytme og klangfarger, all deres
musikk, at betydningen i dem settes fri. Det er først når man fascineres og
unders over ordene, over disse merkverdige menneskelige lydene og deres
vidtrekkende forbindelser, at dikt overhodet kan frembringes.”
Som et
argument for at Janss og Refsums liste er komplett, er musikalitet kun ett av kjennetegnene
i denne listen. Når Christensen i essayet argumenterer for at det er ordet som
klangfarge eller som mulighetsinstrument som ligger til utgangspunkt for et
dikt, snakker hun heller om tilblivelsen av diktet, som listen ikke sier noe
om. Dermed har Hans Kristian gjort riktig i å ikke legge så stor vekt på ordet
i seg selv. Eller kanskje denne nysgjerrigheten er noe som er tatt for gitt, at
ordet i og seg selv er grunnen for fascinasjonen, og det å skrive et innlegg om
ordet, er som å skrive et innlegg om å kunne lese, eller å tenke, eller
synapser, eller membran, eller celler, eller atomer, eller kvarker eller
mellomrom helt inn til ingenting.
Mot slutten
av artikkelen, blir det mer svevende, hvor hun sier at når ordet står i balanse
med andre ord, vil det mellom den medfødte og alminnelige viten oppstå en
osmotisk trykkutligning, en balanse hvor ordet helt og holdent er seg selv. En
balanse mellom ute og inne. ”I det
novalis kaller ”das seltsame Verhältningspiel der Dinge”. (Tingenes selsomme
relasjonspill).”(Christensen 2017) Hvor ordet er ugjennomtrengelig.
Hans
Kristian har kanskje ikke nevnt ordet, fordi ordet i denne forstand, i
sammenheng med andre ord og ingenting, har blitt nevnt der under ordene, eller
bak dem, eller gjennom dem. Bare ikke glem at ordet også er et kjennetegn og et
premiss.
Litteratur:
Janss, Christian
& Christian Refsum. 2005. Lyrikkens liv: Innføring i diktlesning. Universitetsforlaget.
2. Opplag
Christensen, Inger.
2017. Hemmelighetstilstanden. Oversatt av Camilla Groth. Oslo: Pax.
Det Norske Akademis
Ordbok. 2018. ”Sytemdiktning” Lest 01.03.18.
Kommentarer
Legg inn en kommentar