Inger Helgestad: «Når skal du dra hjem igjen?» av Sumaya Jirde Ali
«Når skal du dra hjem igjen?»
er ein del av diktsamlinga Kvinner som
hater menn, skriven av Sumaya Jirde Ali. Ali er for mange ein kjend
personlegdom i den offentlege samtalen, då ho er samfunnsdebattant, spaltist i
Klassekampen og redaksjonsmedlem for tidsskriftet VOKS. I tillegg skildrar ho
seg sjølv som «aktivist» og «stolt feminist», noko som også kjem tydeleg til syne
i denne samlinga (Ali 2017). I denne boka tek ho føre seg tema som eksempelvis
rasisme, kjærleik, feminisme og kjensla av å høyre til – eit sentralt element i
nettopp «Når skal du dra hjem igjen?».
Diktet
«Når skal du dra hjem igjen?» er eit på mange måtar originalt dikt som skil seg
frå resten av samlinga til Ali. Originaliteten i diktet kjem tydelegast til
syne i forma, då diktet berre består av to setningar som blir gjentekne fleire
gonger. Dei to setningane er «Når skal du dra hjem igjen?» og «Hvorfor føler du
ikke tilhørighet?», og dei blir gjentekne til saman 32 gonger. Trass i at
diktet på denne måten har ei veldig enkel oppbygging, seier det samtidig veldig
mykje med få ord.
Ein god
startposisjon er å sjå på kven diktet omhandlar, altså kven som blir snakka
til. Kven er «du»? Ein kan på bakgrunn av innhaldet seie at spørsmåla «Når skal
du dra hjem igjen?» og «Hvorfor føler du ikkje tilhørighet?» antyder at den som
blir snakka til er ein person med innvandrarbakgrunn. Eit menneske som nokon
andre tydelegvis meiner at har sin heim ein annan stad. På grunnlag av Sumaya
Jirde Alis eigen bakgrunn som født i Somalia og vaksen opp i Bodø (Drønen
2017), er det også rimeleg å anta at personen som blir snakka til, «du-et», er
eit menneske med omlag same bakgrunn som ho sjølv. Denne tanken blir vidare
underbygga av at Ali sjølv har uttalt at dikta hennar tek utgangspunkt i hennar
eigne erfaringar (Drønen 2017).
Så,
dersom mottakaren er ein person med innvandrarbakgrunn, kven er det då som
snakkar? Kven er det som tiltalar du-et og ber det om å reise heim eller om å
føle meir tilhøyrsle? Det er lett å tenkje seg at setningane representerer
haldningar som fleire innvandrar har blitt eller kan bli møtt med i kvardagen,
særleg dersom ein også her hugsar Ali sitt utsegn om å basere sine dikt på
eigne erfaringar. I og med at det første spørsmålet er sopass negativt og
aggressivt lada som det er, er det nok vidare mogleg å anta at personen bak
spørsmålet ikkje er venleg innstilt til innvandring. Det andre spørsmålet kan
derimot lesast på ulike måtar – både som eit aggressivt spørsmål frå nokon som
meiner at mottakaren ikkje har gjort ein god nok innsats for å bli integrert,
og som eit spørsmål med bakgrunn i omtanke og i eit ønske om å finne ut kva som
kan gjerast for at mottakaren skal kunne føle ein større grad av tilhøyrsle.
Her finst det ingen tydelege fasitsvar, då det i stor grad avhenger av kva
intensjon den som stiller spørsmålet har. Men det er uansett tydeleg at
mottakaren blir stilt i midten av dei to spørsmåla utan moglegheit til å gi eit
tilfredsstillande svar.
Vidare
er det sentralt å spørje kva desse to setningane eigentleg tyder? Og kvifor er
dei sett opp mot kvarandre på denne måten? Dersom ein som nemnd går ut frå at
dette er haldningar og utsegn frå andre nordmenn, kan ein sjå på kvar desse
spørsmåla moglegvis stammar frå. I integreringsdebatten er hovudspørsmålet
nettopp korleis ein skal få menneske som innvandrar til Noreg til å føle seg
heime, til å føle at dei høyrer til - og til tider verkar det som om det
handlar om å gjere dei mest mogleg «norske» på kortast mogleg tid. Samtidig er
det også kjend for dei fleste, særleg for dei som har lest kommentarfelt på
Internett, at også spørsmålet «Når skal du dra hjem igjen?» ikkje er eit ukjent
spørsmål for mange med innvandrarbakgrunn, særleg for dei som deltek i den
offentlege samtalen. Ved å setje desse to setningane opp mot kvarandre, svarar
Sumaya Jirde Ali på mange måtar på spørsmålet om kvifor ho ikkje føler
tilhøyrsle ved å vise til det motsette spørsmålet.
Også
bruken av verkemiddel er essensielt i dette diktet, og då særleg nytta av
oppattaking. Som nemnd blir dei to setningane skrivne opp att til saman 32
gonger, altså er oppattakinga ikkje berre eit verkemiddel, men eigentleg det
heile diktet byggjer på. Nettopp dette verkemiddelet er sentralt for at lesaren
skal forstå diktet best mogleg og kjenne på dei kjenslene poeten ønsker å
formidle. Personleg sat eg att med ei kjensle av håpløyse, ei kjensle av å vere
fanga blant alle spørsmåla og av å mangle eit godt svar til dei. Det er også essensielt
at spørsmåla er så motstridande, for det finst nemleg ikkje noko godt svar som
dekker begge to. Ein kjenner seg overmanna av spørsmåla, og nettopp
oppattakinga gjere at ein i større grad forstår at dette er spørsmål og
haldningar som eit menneske med innvandrarbakgrunn stadig kan møte på – ikkje
berre ein gong, ikkje berre to gonger, men ofte.
Og det er nettopp for å formidle denne innsikta, at nytta av oppattaking er
essensiell.
Også
nytten av kontrastar er viktig. Ved å stille to så ulike spørsmål, som på mange
måtar er det motsette av kvarandre, sørger Ali for at lesaren sit att med
fleire tankar og refleksjonar. For er det eigentleg rart at ein ikkje føler
tilhøyrsle til eit land der ein stadig får spørsmål om når ein skal reise heim? Kva formidlar diktet til lesaren
når det eine spørsmålet antyder at den som blir snakka til må reise ut av
landet, medan det andre prøver å finne ut kvifor vedkommande ikkje føler
tilhøyrsle i Noreg? Kanskje prøver det å fortelje at det er her integreringa
sviktar, når det er slike haldningar mange innvandrarar opplever å bli møtt med
når dei prøver å delta i det norske samfunnet, og kanskje særleg når dei deltek
i den offentlege debatten, slik Ali sjølv har gjort. Ali set i dette diktet i
alle fall fokus på at diskriminerande haldningar også finst innanfor Noregs
grenser, og at ein som innvandrar ofte blir dregen i to forskjellige retningar
– nokre vil ha deg ut, medan andre vil at du skal føle mest mogleg tilhøyrsle,
fortast mogleg. Ein kan uansett ikkje vinne i denne situasjonen.
Alt i
alt er «Når skal du dra hjem igjen?» eit originalt dikt. Trass i at diktet
berre består av ei oppattaking av to ulike spørsmål, klarar poeten bak å seie
svært mykje med få ord. Diktet er kjenslefullt og etterlèt lesaren i
refleksjon. Både dette diktet og diktsamlinga generelt fokuserer på viktige
samfunnsspørsmål, der rasisme og tilhøyrsle er sentrale element, noko som kjem
tydeleg fram i «Når skal du dra hjem igjen?». Som lesar sit ein att med mange
spørsmål, men det er spørsmål det kanskje ikkje er meininga at det skal vere
noko svar på. Spørsmål som berre skal reflekterast over. Mykje av styrken i
dette diktet ligg nettopp i det som ikkje er svara på. Slik etterlèt Sumaya
Jirde Ali lesaren i ei kjensle av håpløyse, ei kjensle av å ville finne svar på
noko, utan å vite korleis – kanskje på mange måtar den same kjensla som
hovudpersonen i diktet sjølv sit med.
Litteraturliste
Ali, Sumaya Jirde. 2017. Kvinner som hater menn. Utgjeve av Minotenk og Frekk Forlag.
Drønen, Live. 2017. «19 år gamle Sumaya Jirde Ali
debuterer som poet med boken ‘Kvinner som hater menn’». Subjekt.no.
Lest 23. februar 2018. http://subjekt.no/2017/11/17/i-diktene-mine-kommer-kvinnehat-og-undertrykkelse-tydelig-fram/
Kommentarer
Legg inn en kommentar