Eirik Ørevik Aadland: Om det høyverdige og det uforpliktende
Bendik Wold (f. 1979) var ingen
ungdom da han skrev teksten «Dikt som religionserstatning. Eller: Hva er galt
med norsk samtidspoesi?» i 2007[1].
Likevel bærer teksten preg av den relativt ferske, mannlige, hvite, briljante
middelklassestudenten i humanistiske fag sine gigantomane idéhistoriske sveip
og selvhevdende retthaveri, boblende av intellektuelt overmot og flammende
formuleringer, med brodd mot (nesten) alle. Selvsagt er det også noen gode
poenger i teksten. Jeg skal i det følgende peke på noen problemer ved Wolds
argumentasjon, på litt spekulativt vis sammenholde teksten med en av hans egne
utgivelser som forlagssjef og redaktør i Flamme Forlag og til slutt legge an en
mer forståelsesfull tone og foreslå en velvillig tolkning av teksten.
Wolds
tekst åpner med å slå fast at samtidspoesien er i krise og spørre retorisk om
det «kan tenkes» at det er selvforskyldt. Videre går argumentet omtrent slik:
Riktignok leses det poesi, men for det meste ved høytidelige anledninger.
Poesien «verdsettes primært for sin generelle ‘opphøydhet’», og dette skal
skyldes at poesien under kapitalismen sammen med de øvrige kunstarter har fått
i oppdrag å skape en «universalistisk overbygning … for å unngå at hele
samfunnsstrukturen klapper sammen». Gjennom et langt idéhistorisk streiftog fra
Kant via bl.a. Schelling, Nietzsche Foucault og Bourdieu tegner Wold et bilde
av samtidspoesien som marinert i idealistisk estetikk, altså der kunsten
forsoner det borgerlige samfunnets motsetninger uten bruk av begreper eller
forstand. Kunstneren er her et geni som kan skimte og gi skikkelse til det
absolutte, og dette stiller høye krav til fortolkeren, som kun kan gi mening
til et verk gjennom innlevelse med kunstneren og fortrolig utlegning av verkets
egne erkjennelsesmessige rammer. Wold finner her en både antirasjonalistisk og
antidemokratisk tendens, som han mener lever i beste velgående blant norske
diktere, eksemplifisert ved utvalgte dikteres insistering på skriftmediet og
andres vegring mot å engasjere seg i offentlig debatt om poesi(kritikk). Og som
Wold så billedlig avslutter: «Det sørgelige resultatet er at samtidspoesien
blir stående uproblematisert. Den leses ikke. Den diskuteres ikke. … Poesien er
en litt merkelig onkel vi møter bare et par ganger i året – vi hadde aldri
holdt ut med ham til hverdags, men han løfter stemningen rundt middagsbordet
andre juledag, det skal han ha.»
Den mest
alvorlige innvendingen mot Wolds artikkel, er at han er så uklar i sin
begrepsbruk at det skaper rot i premissene: Når han snakker om at moderne dikt
primært eksisterer for et innvidd publikum – «den leses ikke» – snakker han om
samtidslyrikk. Men så leses den likevel; dessverre er det bare til festbruk.
Men er det noen som leser høymoderne eller postmoderne formeksperimentell
samtidslyrikk i begravelser, konfirmasjoner eller over julegrøten? Her snakker
han formodentlig egentlig om det vi kan kalle «klassikerne» eller kanoniserte
dikt. Ett av Wolds ankepunkter skulle være at poesi ikke blir lest, men når den
viser seg å bli lest flittig i visse sammenhenger, er det likevel betenkelig –
og åpenbart bare et symptom på kunstens avsondrede og maktesløse tilværelse
under seinkapitalismen. Det er uklart om poesiens status som høyverdig kunst
kommer av dens posisjon innenfor «overbygningen», eller om den er arvet fra den
romantiske diktningens gullalder. Det virker også som om Wold hopper bukk over
det faktum at mange faktisk har et sterkt forhold til noen dikt eller til noen
tradisjoner innenfor poesi: At man leser dikt ved store anledninger,
framstilles utelukkende, men indirekte, som noe uheldig, som symptom på en
usunn diktkultur. Hva er alternativet? Problemet viser seg ved nærmere ettersyn
å ikke være at ingen leser dikt, men hvordan samtidspoetene skriver og at ingen
diskuterer dikt. La oss også se nærmere på disse to momentene.
Det
siste først: Til dette er å anføre at enhver opplesning og presentasjon av et
dikt er en kontekstualisering og i det minste skriver seg inn i det diskursive
rammeverket som omgir verket. La oss tenke oss en typisk framføring av «Det er
den draumen» – Norges mest populære dikt, ifølge en NRK-organisert avstemning
fra 2016[2]
– under en konfirmasjonsfest. Her er konteksten vanligvis en muntlig tale fra
en person som står konfirmanten nær til konfirmanten. Men det vil aldri være
slik at noen bare leser diktet mekanisk og så setter seg ned og gomler videre
på hjortesteiken; diktet settes inn i en sammenheng og utstyres med en
forklaring, en forberedelse, en tolkning, et etterord … Er ikke dette å
diskutere poesi? Er det ikke viktig at så mange velger et dikt av en som gjerne
kalles en av våre store modernister når de skal sende dem de er mest glade i ut
i verden? Kanskje er det ikke stor litteraturvitenskap som skjer på lokalet
denne søndagen, men det virker som Wold står i fare for å gå i sin egen
overintellektualiserte felle: Problemet er ikke at poesi ikke leses, for det
gjør den, og heller ikke at den ikke diskuteres, for det gjør den åpenbart
også, men at ekspertene ikke diskuterer den på riktige måter og med et riktig
utgangspunkt. Vel – dette er noe ganske annet og mindre patosframbringende enn
det som står i Wolds avsluttende avsnitt.
Når
det gjelder hvordan samtidspoetene skriver og at de alle skal sitte fast i den
idealistiske estetikkens kapitalismeforherligende og antirasjonalistiske
metafysikk, har jeg to innvendinger. For det første tar Wold for gitt at slik
filosofene har skrevet, slik har kunsten blitt. Han foretar det man for å være
snill kunne kalle en svært selektiv lesning av kunsthistorien og lanserer ikke
noe som engang likner på en nyansering. For det andre har han allerede skjøvet
vognen foran hesten når han tidlig i teksten erklærer med Marcuse at «[s]amfunnskritikk
som uttrykkes kunstnerisk, får ingen politiske følger, og har derfor en
affirmativ funksjon». Samtidspoetene får altså kritikk for å være for knyttet
til det mediumspesifikke, samtidig som det er uklart hva som skulle være
motivasjonen for tverrestetiske erobringer eller multimediale modifikasjoner når
alle deres bestrebelser på forhånd er dømt til å bare bekrefte kapitalismens
altomsluttende åk. Det er fristende å karakterisere Wolds tendens som «dette
liker jeg ikke, dette liker jeg» pakket inn i et velstudert og – la oss være
ærlige – høyst intellektualisert språk. Med brodd mot det utilgjengelige og
utilnærmelige.
For
å forstå bedre hva Wold egentlig vil, kan vi gripe fatt i en interessant
observasjon fra innledningen hans: «Det er ikke den formeksperimentelle, men
den realistiske, muntlige og fortellende poesien som må kjempe for
anerkjennelse.» Ikke bare unngår Wold å problematisere den litt lettvinte
bruken av Vold og Fløgstad som sannhetsvitner for sin egen posisjon – begge er
forfattere som på ingen måte har måttet kjempe
spesielt mye for sin plass i offentligheten, og som er mye lest, mye kjøpt og
etter min forståelse har en høy stjerne både blant mange kritikere og hos et
bredere publikum – men han lanserer også «den realistiske, muntlige og
fortellende poesien» som om det var en selvsagt størrelse. La oss gå ut fra at
han har rett og at det er det, og spørre: Hva slags poesi er dette? Det mest
åpenbare forslaget er en type poesi som er overalt og som endatil nok stiller
de fleste antikke og historisk kjente diktkulturer i skyggen når det gjelder
omfang og utbredelse, nemlig sanglyrikken. Riktignok er den ikke alltid
realistisk, muntlig og fortellende, eller alltid anerkjent (av hvem?), men det
slår meg som den mest nærliggende kandidaten til å være den typen poesi Wold
beskriver. La oss så anta at det heller er snakk om en marginalisert type
poesi, som har dårlige kår hos den gjennomavantgardiserte mainstream-poesiens
institusjoner i Norge. I så fall får vi anta at Wold ikke bare mener at all
poesi skulle vært mer diskutert på visse måter, men også at slike
marginaliserte poetiske uttrykk fortjener å rehabiliteres. Og det viser seg at
det er akkurat det han har vært med på å bidra til som redaktør i Flamme
Forlag, som ble startet et snaut år etter publiseringen av artikkelen. En av
Flammes tidlige suksesser er debutdiktsamlingen til Audun Mortensen, Alle forteller meg hvor bra jeg er i
tilfelle jeg blir det (2009). Som Ingunn Økland skrev i sin anmeldelse av
boken i Aftenposten, tok Flamme Forlag «sjansen på å utgi den debutanten som
mest markant bryter opp fra det samtidslyriske fellesgodset.»[3]
Hvorfor nevner jeg denne boken her? Delvis på grunn av den her eksemplifiserte
mottakelsen av boken, som er interessant i lys av Wolds artikkel, og delvis på
grunn av at den er et slående eksempel på poesi som er nærmest programmatisk
realistisk, fortellende og muntlig. Ett av diktene som står tidlig i samlingen
går slik:
jeg ser på mike tyson på youtube
i stedet for å skrive ferdig
diktet mitt
‘den unge tyson’ ca. 1984–91 er
inspirerende
han må ha trent mye
Slik er tonen og komposisjonen i
mange av diktene i boken: hverdagslige betraktninger fra en ung voksen, ofte
med et for lyrikken utradisjonelt innhold, ofte med populærkulturelle
referanser, ofte med noe fra Internett, ofte med en tvil, usikkerhet eller
nøling hos diktjeg-et, og i et påfallende udramatisk språk som er overstrødd
med så mange enkle anførselstegn at ironilagene tårner seg opp nesten over hver
side. Men de prosaiske øyeblikkene som «jeg går inn på lesesalen med termosen
min» eksisterer side om side med strenge, konseptuelle eksperimenter som
«(1967)»:
(2004) (1988) (1998) (1991)
(1988) (1998) (1991) (2004)
(1998) (1991) (2004) (1988)
(1991) (2004) (1988) (1998)
(2004) (2004) (1998)
(1988) (1991)
(1997)
Mindre konseptuelt blir det ikke
i tørrvittige «et perfekt bilde av et personlig indre (arbeidstittel)»:
Ja, resten av siden er blank.
Videre finner vi påhitt som «ingenleserpoesi.doc [Compatibility Mode]»
(hakeparenteser i originalen), som rett og slett gir seg ut for å være en
avskrift av all teksten i skjermbildet til forfatterens egen gmail-konto, inkludert
alle faner og reklame. Tittelen er morsom, og tydelig på lag med Wold. Vel, og
bra, alt dette – det er mange fine og morsomme dikt og mange gode ideer i
samlingen. Poenget mitt med å trekke den fram her er egentlig bare at
tilsynelatende realistisk, fortellende og muntlig poesi vanskelig kan sies å
være noe særlig mer tilgjengelig enn «mainstream-poesien». Mortensens dikt er
spekket med referanser til ansatte på UiO, undergrunnspopulærkultur,
internettfenomener, selviscenesetting, tekstbehandlingsprogrammer og livet som
studerende noenogtjueåring i Oslo, i tillegg til fraser som «naturtilstanden
til hobbes eller unntakstilstanden til agamben» og «føler meg som zizek [sic]».
Dette er litteratur for de innvidde. Greit nok, det også. Men det eneste ved
Mortensens samling som stemmer godt overens med det Wold tar til orde for i sin
artikkel, er at den ikke foregir å være noe «opphøyd» – spesifikt avstedkommes
dette ved den nevnte gjennomgripende bruken av anførselstegn, som i «at jeg er
på vei til å ‘finne meg selv’ ‘en gang for alle’» og som vel var noe av et meme blant unge forfattere i Mortensens
krets på denne tiden. Tegnsettingen markerer en ironisk omfavnende avstandtagen
til alt som smaker av noe «kleint», opphøyd eller klisjébefengt, og bidrar til
at ingenting blir sagt rett fram – alt kan være ironisk ment, både en og flere
ganger, og alt er fullstendig uforpliktende. Er det slik man skal redde
samtidspoesien og den offentlige debatten om den?
Nå
er det selvfølgelig urettferdig å holde poeten opp mot redaktørens annetsteds
publiserte standarder, for ikke å si å kreve av ett verk at det skal gjøre hele
jobben som er etterlyst. Mortensens debutsamling kan heller stå som et
korrektiv til Wolds surmagede og tendensiøse framstillinger av andre
samtidspoeter: Selv en multimedial og oppfinnsom dikter som Mortensen er så
dypt rotfestet i modernistisk tankegods at flere av diktene er rene grafiske
eksperimenter, og så dypt plantet i Blindern-kultur at referanser til filosofi
og estetisk teori er tallrike i samlingen. Det kreves en viss cover charge også her. Så hva sitter vi
igjen med av Wolds mange spark i alle retninger? I min vurdering er «problemet
med poesien» som gjenstår, og som utgivelser som Mortensens forsøker å gå i
rette med, en helt sikkert utbredt oppfatning av poesi som noe høyverdig. I velvillighetens tegn kan vi
gå med på at det nok kunne være positivt for lesningen og bruken av poesi om
dette bildet ble nyansert. Men for det første har vi også diktere som Jon
Hjørnevik og Arne Hjeltnes i landet, og for det andre er det lett å også se
fellestrekk mellom Mortensen og dikterne Wold kritiserer: De forholder seg alle
til den samme brede tradisjonen og forsøker ut fra den gjennom sine arbeider
blant annet å besvare spørsmålet om hva poesi kan være og hvordan det kan se
ut. Noen av dem «klynger seg til det mediumspesifikke», som Wold skriver, men tross
alle sine gmail-skjermdumper er da Alle
forteller meg … fortsatt en ganske mediumspesifikk trykksak. Hvis det ikke
skal mer enn en håndfull anførselstegn for å avlyse det høyverdige, kan vi vel
alle snart ‘bli diktere’ ‘i en håndvending’.
[1] Wold 2007: http://arkiv.vinduet.no/tekst.asp?id=477
[2]
https://www.nrk.no/kultur/bok/_det-er-den-draumen_-er-norges-beste-dikt-1.13140034
[3]
https://shop.flammeforlag.no/collections/boker/products/alle-forteller-meg-hvor-bra-jeg-er-i-tilfelle-jeg-blir-det
Kommentarer
Legg inn en kommentar