Nora Aschim: Litteraturen og livet
Jeg tar utgangspunkt i Gilles
Deleuze sin artikkel «Litteraturen og livet» (1993). Jeg rekker ikke å
diskutere alle påstandene som legges fram i artikkelen her. Påstandene er også
av en så avansert grad at jeg må forenkle dem, med tanke på omfanget av denne
teksten. Jeg fokuserer derfor på spørsmålene «hva er å skrive?» og «hva ligger
bak litteraturens tilblivelse?», med vekt på det siste.
Litteratur skiller seg fra
annen tekst. Mye av litteraturens særegenhet handler om drivkraften bak
litteraturen. Det ligger en vilje, et mål, en idé eller lignende bak all
diktning. Diktning er ikke stillstand, og selv tekster med tilsynelatende lite
handling har en form for bevegelse.
Deleuze åpner sin artikkel med
følgende setning: «Å skrive er alt annet enn å tvinge et levd stoff inn i en
uttrykksform». Dette ekskluderer flere motivasjoner til å skrive, eller
prosesser rundt skriving. Men hva innebærer
det egentlig å skrive? Deleuze forklarer skriving som bevegelse. Skriving
har et mål, det vil et sted, det er en prosess.
Skriving er sterkt knyttet til
tilblivelsen. Hun som skriver blir
det hun skriver om. Hun blir et menneske, et dyr eller en plante. Tilblivelsen
er ikke å oppnå en form, og er på den måten ikke det samme som identifisering,
imitasjon eller mimesis. Dette understreker poenget om at skriving er
bevegelse, eller en prosess. Skriveprosessen, eller tilblivelsesprosessen, er
mikroskopisk. Man merker (som regel) ikke hvordan man beveger seg når man dikter,
hvordan man blir dyr eller plante. Gjennom skrivingen skal man finne en nærhetssone, på den måten at leseren
oppfatter ikke teksten som tekst, men
som «menneske», «dyr» eller «plante». Når teksten handler om et menneske, så er
den som et menneske.
Deleuze hevder at man kan
skape en nærhetssone med hva som helst. Dette er mulig så lenge man skaper
litterære framgangsmåter for å oppnå nærhet. Man skaper uttrykk mellom ting som
kjønn, arter eller land. For eksempel er nærheten mellom en kvinne og en mann i
en tekst er uttrykk for noe ekte, eller sant. Også forholdet mellom en kvinne
blant andre kvinner gir uttrykk for en nærhet.
Å skrive er ikke å fortelle om egne
erindringer og opplevelser. Det blir også feil å legge for stor vekt på
virkelighet eller imaginasjonen, og forholdet mellom disse. Litteraturen
oppstår idet man avdekker de upersonlige elementene i en personlig historie. Man
kan gjøre «min krevende barndom» om til «et barns krevende liv». Det er
fortsatt en singulær fortelling, om et
barn, en kvinne eller et dyr. Litterære figurer er fortsatt
høyst individuelle, de er verken vage eller generaliserte. De litterære
funksjonene forsterkes ved de individuelle trekkene. Den enkelte karakters
individualitet gir tilgang til en visjon.
Som nevnt hevder artikkelen av
skriving er en prosess. «Prosess» i denne sammenhengen står som kontrast til
«tilstand». Det vil si at man ikke skriver med sine «nevroser og psykoser», men
med en livspassasje. Riktignok faller vi inn i tilstander mens vi skriver, men
dette er ikke gunstig for selve skrivingen. Tilstander, som nevroser, setter en
stopper for skrivingen. Disse tilstandene er, for de fleste diktere, bare
midlertidig.
Det er verdens sykdom som er
dikterens motivasjon for å skrive. Verden består av en mengde «symptomer der
sykdommen sammenfaller med menneskets». Dikteren fungerer da som en lege. Det
er dikterens oppgave å ta avstand fra seg selv, og verden. For stort fokus på
subjektet, dikterens personlige «jeg», er et hinder for skrivingen. Dikteren
skal derfor ta avstand fra seg selv, og skrive om det universelle i
menneskeheten, plantelivet eller hva det måtte være. Dette er ikke et hinder
for individualitet i litteraturen.
Dikteren må ta avstand til
verden. Som sagt hevder Deleuze at litteraturen ikke skal være mimetisk. Dermed
må dikteren stille seg på utsiden av verden, observere hva som allerede er der,
og skrive om noe nytt. Hvis vi forholder oss til «verden er syk»-metaforen, kan
vi si at dikteren er som en kjemiker som finner opp en ny medisin. Hun må skape
det som mangler, og finne opp noe nytt.
En dikter må forholde seg til
forskjellene mellom positivitet og negativitet, sett i en allmenn forstand. Hadde
det kun vært positivitet, hadde det ikke vært noe behov for endring eller
framgang. Positivitet fungerer som en sirkel, som ikke gir noe fra seg.
Positiveten kretser bare rundt seg selv. Vi trenger negativitet for bevegelse.
Det blir dermed en del av dikterens plikter å være negativ. Med det mener jeg
(altså Deleuze) at dikteren må gripe tak i verdens sykdom, og undersøke den. Dikteren
må klare å se ha verden mangler, og skrive basert på sine observasjoner.
For å prøve å gi tydelige svar på
mine innledende spørsmål: Å skrive er knyttet til tilblivelsen. Dikteren blir det
hun skriver, i det hun skriver. Deleuze påstår at skriving ikke handler om
mimesis, noe som har blitt påstått som en sannhet siden antikken. Litteraturen
skal, ifølge Deleuze, ikke speile virkeligheten, men skape en ny virkelighet.
En virkelighet som er universell, og potensielt allmenn. Dermed ekskluderer du
det subjektive. Det betyr ikke at Deleuze forkaster førstepersonsformen, men at
«jeget» skal være et allment jeg. For mange kan det riktignok være enklere å
forholde seg til et allerede mer allment «han» eller «hun». Dikteren skal
angripe verdens sykdom og mangler i litteraturen, og gjøre et forsøk på å
utvikle verden i en ny retning.
Kommentarer
Legg inn en kommentar