Hans Kristian: Om Rimbereids "Maskinen. Til et fotografi av Espen Tveit"
I Øyvind Rimbereids dikt ˮMaskinen.
Til
et fotografi av Espen Tveitˮ åpner diktjeget med å spørre ˮHva er dette? / Den
første eller den siste? I hvert fall er det Lunar Module Eagle.ˮ (Rimbereid 2015,
33). Med spørsmålene retter diktjeget oppmerksomheten mot et fotografi som i
den aktuelle utgaven er trykket sammen med diktet.[1]
Fotografiet er som undertittelen på diktet forteller, tatt av fotografen Espen
Tveit. Det er ingen bildetekst til fotografiet som forteller hvor og når bildet
er tatt, eller hva fotografiet avbilder. Objektet som er avbildet minner om en
postindustriell skulptur. De to innledende spørsmålene i diktet følges opp med
påstanden om hva fotografiet viser: ˮI hvert fall er det Lunar Module Eagle.ˮ ˮLunar
Module Eagleˮ var én av modellene for månelandingsfartøyer i det amerikanske
Apollo-programmet. Diktet demonstrerer lyrikkens evne til å forvandle. Skulpturen
er i diktet forvandlet til et månelandingsfartøy som er kommet på besøk: ˮBare
denne gang landet / hos oss, i juni-lyset. / Som en siste gjenkomst?ˮ Det deiktiske
ordet ˮdetteˮ skaper først en relasjon til skulpturen, som i diktet blir
referert til som ˮmaskinenˮ. Den poetiske oppmerksomheten i begynnelsen av
diktet gjør med andre ord fotografiet transparent. Men pronomenet er også
rettet mot fotografiet, da spørsmålet ˮHva er dette?ˮ aktualiserer den
fotografiske representasjonen. Med en omskriving av René Magrittes ˮCeci n’est
pas une pipeˮ kan vi si at dette ikke er Lunar Module Eagle. Det er selvsagt et
fotografi av det diktjeget skaper om til Lunar Module Eagle.
Senere i diktet innskrives en slik
poetisk oppmerksomhet, den som er rettet mot den fotografiske representasjonen:
ˮEt støpsel / dinglende i sommerbrisen. / Men heller ikke kameraet / som ser
dette, / er hva det en gang var. / Det har fått metallspon / i øyet / og alt
det ser, ser det med striper og linjer, / som risset og bearbeidet / av et
grovt sandpapir.ˮ Fotografiet framstiller noe på sin måte, det er en
mediebetinget representasjon. Kameraet er ikke hva det en gang var, heter det i
diktet. Det er som om diktjeget kommenterer den historiske resepsjonen av
fotografimediet. En gang framsto fotografi som et medium som uten et
menneskelig subjekts innblanding kunne avbilde virkeligheten. Det var en mekanisk
avbildning og derfor oppfattet som en sann avbildning. I dag har fotografiet
for lengst mistet sin uskyld. Vi anerkjenner fotografens subjektive rolle i
framstillingen av verden og fotografiet som en reproduksjon som kan vise
virkeligheten slik vi vil, manipulert ˮrisset og bearbeidetˮ, som diktet sier.
I diktet er fotografiapparatet besjelet. Det kan se, og det har fått noe på
øyet som gjør at det ser annerledes. Diktet er en refleksjon over det aktuelle
fotografiet som representasjon, men det er også en refleksjon om forholdet mellom
å se og å fotografere. Teknologien, metallstøvet, påvirker persepsjonen og
endrer den, sier diktjeget. Et tredje oppmerksomhetsnivå framkommer også i
diktet, og da en oppmerksomhet som er rettet mot fotografiteknologien. ˮForsøker
kameraet å skrive noe?ˮ, spør diktjeget, før det med en simile spørrende setter
det på linje med torturmaskinen i Franz Kafkas fortelling ˮI straffekolonienˮ
(1919): ˮLiksom med en kafkagriffel? / Apparatet som i straffekolonien skrev
sannheten / med vold inn i menneskeryggen.ˮ I Kafkas fortelling har en soldat
gjort seg skyldig i å sove på vakt. Han skal derfor, uvidente om sin dom,
legges under en maskin som skriver hans forbrytelse inn i huden med
elektroniske nåler. Fangen i Kafkas fortelling kjenner ikke sin dom. Jeget i Rimbereids
dikt vet ikke hva fotografiet ˮskriverˮ. Å fotografere, som betyr å tegne med
lys, er ifølge diktet å ˮskriveˮ en versjon av sannheten, ˮSkrive for at noe /
skal bli stående / og for at et øye en gang kan / forstå?ˮ. Espen Tveits
fotografiprosjekter handler nettopp om å grave fram og bevare. Hans prosjekter
er fotografiarkeologiske. Han dokumenterer bygg og gjenstander før de
forsvinner. Det er det samme Rimbereid gjør. Han graver fram historien om
maskinen, skriver for å bevare, og for å spørre for framtiden. ˮHalvt drøm,
halvt gravsteinˮ, som det heter i diktet som en henvisning til noe halvt
utopisk og halvt dystopisk, halvt framtid og halvt fortid. Det er her Espen
Tveits fotografi og Øyvind Rimbereids dikt møtes, i det nået som oppstår i
spørsmålet ˮHva er dette?ˮ Spørsmålet aktualiserer et diktjeg som her og nå ser
og spør. Dette er diktets nå.
ˮJeg er her nuˮ, skriver Poul Borum som
en sammenfatning av et dikts grunnoppfattelse og som den intense
tilstedeværelsen i øyeblikket som et dikt kan formidle (her fra Selboe 2000). I Theory of the Lyric (2016)
nevner Jonathan Culler nærværet av et nå, en nå-intensitet, som et kjennetegn
på lyrikk: ”A distinctive feature of lyric seems to be this attempt to create
the impression of something happening now, in the present time of discourse.” (Ibid., 37)
Lyrikk er en hendelse som framstår som om den finner sted i øyeblikket, i
leserens samtid. Diktets nå er leserens nå. Fotografiets nå er på en gang
objektets da og leserens nå. Fotografiet viser fortiden nærværende i nået.
Rimbereids dikt reflekterer en oppmerksomhet mot fotografiet som
på en gang er transparent og mediebevisst. Det finner sted en refleksjon om
objektet som er avbildet, men også en refleksjon om fotografiet og hva det
gjør. Derigjennom løftes det i diktet også fram en refleksjon om hva lyrikk og
fotografi gjør, hver for seg og sammen.
[1] Rimbereids dikt ˮMaskinen. Til
et fotografi av Espen Tveitˮ er trykket i Samtiden
nr. 1, 2015 (s. 32–35).
Kommentarer
Legg inn en kommentar